Friday 29 January 2010

MINGGU KEEMPAT

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 25/01/2010 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Cara Bertayamum

BBM:

- Buku Panduan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 60% lagi akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang akan datang.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH:25/01/2010 (ISNIN)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Sirah Rasulullah

AKTIVITI:

- Guru menceritakan serba sedikit tentang cara hidup masyarakat Arab sebelum kelahiran nabi Muhammad

- Pelajar membezakan antara amalan masyarakat jahiliah dengan masyarakat Islam

TAJUK: Masyarakat Sebelum dan Selepas Islam

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat-sifat Rasulullah s.a.w.

ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam.

ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam.

ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun terdapat beberapa orang pelajar yang kurang memberikan perhatian. Untuk itu guru mendenda pelajar-pelajar terbabit sebagai amaran.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 26/01/2010 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Rukun Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun hanya 30% pelajar sahaja yang memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 26/01/2010 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud hadis darin segi bahasa dan istilah

- Pelajar berbincang tentang perbezaan antara al-Quran dan Hadis

- Pelajar memberikan pendapat tentang isu golongan yang tidak mempercayai hadis

TAJUK: Pengenalan Hadis

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertahankan hadis daripada sebarang penyelewengan

ARAS 1: Menyatakan pengertian hadis.

ARAS 2: Membezakan antara hadis nabawi, hadis qudsi dan Al-Quran.

ARAS 3: Menerangkan syarat-syarat perawi hadis.    

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:26/01/2010 (SELASA)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI: :

- Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Pelajar membuat nota dan latihan

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota dan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 27/01/2010 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Rukun Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas tidak dapat dijalankan kerana terdapat program anjuran ASTRO. Kelas akan disambun g pada masa akan datang.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 27/01/2010 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Pelajar membuat nota dan latihan

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota dan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH:28/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 11.00 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Cara Bertayamum

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 70% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 30% lagi pelajar akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 28/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang maksud Fardu Ain dan Fardhu Kifayah

- Guru menyenaraikan perkara Fardhu Ain dan Fardu Kifayah

- Pelajar member pendapat tentang kesan tidak mempelajari Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah

TAJUK: Konsep Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan perkara-perkara fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam.

ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam.

ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 28/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna

- Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna

- Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna

TAJUK: Beriman Kepada Al-Asma' Al-Husna

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Aqidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Asmaul Husna dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan al-Asmaul Husna dan kesan beriman dengannya.

ARAS 3: Menyatakan pengertian al-Wahid, dalil dan kesan beriman denganNya.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH:29/01/2010 (JUMAAT)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna

- Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna

- Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna

TAJUK: Beriman Kepada Al-Asma' Al-Husna

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Aqidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Asmaul Husna dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan al-Asmaul Husna dan kesan beriman dengannya.

ARAS 3: Menyatakan pengertian al-Wahid, dalil dan kesan beriman denganNya.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 29/01/2010 (JUMAAT)

MASA: 5.10 – 6.20

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud hadis darin segi bahasa dan istilah

- Pelajar berbincang tentang perbezaan antara al-Quran dan Hadis

- Pelajar memberikan pendapat tentang isu golongan yang tidak mempercayai hadis

TAJUK: Pengenalan Hadis


 

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertahankan hadis daripada sebarang penyelewengan

ARAS 1: Menyatakan pengertian hadis.

ARAS 2: Membezakan antara hadis nabawi, hadis qudsi dan Al-Quran.

ARAS 3: Menerangkan syarat-syarat perawi hadis.    

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Namun terdapat beberapa orang pelajar yang tidak membawa buku nota. Guru mendenda pelajar terbabit sebagai amaran.

2 comments: