Friday 15 January 2010

MINGGU KEDUA

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 11/01/2010 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud hadis

- Guru menerangkan tentang cara mencegah kemungkaran

- Pelajar berbincang tentang kesan tidak mencegah kemungkaran

TAJUK: Mencegah Kemungkaran Tanggungjawab Bersama

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

ARAS 1: Menyatakan maksud hadith dengan betul.

ARAS 2: Membanding beza cara mencegah kemungkaran.

ARAS 3: Menjelaskan hikmah mencegah kemungkaran.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik, tetapi terdapat beberapa orang pelajar yang datang lewat ke kelas.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH:11/01/2010 (ISNIN)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud akidah

- Perbincangan antara guru dan pelajar tentang akidah yang benar dan salah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang perkara yang boleh merosakkan akidah

TAJUK: Konsep Akidah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian akidah.

ARAS 2: Menghuraikan mengapa kita perlu akidah yang betul.

ARAS 3: Menjelaskan bagaimana cara membetulkan akidah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 12/01/2010 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: Tilawah

AKTIVITI:

- Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti

- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10

- Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid

TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10)

BBM:

- Buku Teks

- Tafsir

NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti

ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul.

ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid.

ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 12/01/2010 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud akidah

-Perbincangan antara guru dan pelajar tentang akidah yang benar dan salah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang perkara yang boleh merosakkan akidah

TAJUK: Konsep Akidah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

ARAS 1: Menyatakan pengertian akidah.

ARAS 2: Menghuraikan mengapa kita perlu akidah yang betul.

ARAS 3: Menjelaskan bagaimana cara membetulkan akidah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:12/01/2010 (SELASA)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Tilawah

AKTIVITI: :

- Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti

- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-9

- Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid

TAJUK: Ayat Bacaan ( Ayat 1-9 Surah Ali Imran )

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Membaca ayat 1-9 surah Ali Imran dengan betul dan bertajwid.

ARAS 2: Membaca al-Quran dengan fasih,lancar dan bertajwid.

ARAS 3: Memberikan contoh hukum tajwid.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 13/01/2010 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: Tilawah

AKTIVITI:

- Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti

- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10

- Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid

TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10)

BBM:

- Buku Teks

- Tafsir

NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti

ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul.

ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid.

ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana guru terlibat dengan mesyuarat. Kelas akan diteruskan pada masa yang seterusnya.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 13/01/2010 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud hadis

- Guru menerangkan tentang cara mencegah kemungkaran

- Pelajar berbincang tentang kesan tidak mencegah kemungkaran

TAJUK: Mencegah Kemungkaran Tanggungjawab Bersama

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

ARAS 1: Menyatakan maksud hadith dengan betul.

ARAS 2: Membanding beza cara mencegah kemungkaran.

ARAS 3: Menjelaskan hikmah mencegah kemungkaran.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan baik, tetapi terdapat beberapa orang pelajar yang lewat.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH:14/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 11.00 – 12.40

BAHAGIAN: Tilawah

AKTIVITI:

- Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti

- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-9

- Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid

TAJUK: Ayat Bacaan ( Ayat 1-9 Surah Ali Imran )

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Membaca ayat 1-9 surah Ali Imran dengan betul dan bertajwid.

ARAS 2: Membaca al-Quran dengan fasih,lancar dan bertajwid.

ARAS 3: Memberikan contoh hukum tajwid.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 14/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Tilawah

AKTIVITI:

- Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti

- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10

- Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid

TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10)

BBM:

- Buku Teks

- Tafsir

NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti

ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul.

ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid.

ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 14/01/2010 (KHAMIS)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Ayat Kefahaman

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat

- Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah

TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH:15/01/2010 (JUMAAT)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Ayat Kefahaman

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat

- Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah

TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 15/01/2010 (JUMAAT)

MASA: 5.10 – 6.20

BAHAGIAN: Ayat Kefahaman

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang ciri-ciri orang yang cemerlang

- Guru meminta pelajar berbincang tentang amalan harian yang dilakukan

- Guru meminta pelajar membacakan ayat 1-5 dengan lancar dan fasih

TAJUK: AL-QURAN MENJANA KECEMERLANAGN HIDUP (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 5)

BBM:

- Buku Teks

- Tafsir

NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti

ARAS 1: Menyatakan Al-Quran menjadi hidayah kepada orang yang bertaqwa.

ARAS 2: Menyatakan huraian lanjut ayat 1 hingga 5.

ARAS 3: Menjelaskan pengajaran yang difahami daripada ayat.

REFLEKSI KENDIRI:

- Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

No comments:

Post a Comment