TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 25/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Bertayamum |
BBM: - Buku Panduan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 60% lagi akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang akan datang. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:25/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah Rasulullah |
AKTIVITI: - Guru menceritakan serba sedikit tentang cara hidup masyarakat Arab sebelum kelahiran nabi Muhammad - Pelajar membezakan antara amalan masyarakat jahiliah dengan masyarakat Islam | TAJUK: Masyarakat Sebelum dan Selepas Islam |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat-sifat Rasulullah s.a.w. |
ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun terdapat beberapa orang pelajar yang kurang memberikan perhatian. Untuk itu guru mendenda pelajar-pelajar terbabit sebagai amaran. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 26/01/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Islam |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun hanya 30% pelajar sahaja yang memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 26/01/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud hadis darin segi bahasa dan istilah - Pelajar berbincang tentang perbezaan antara al-Quran dan Hadis - Pelajar memberikan pendapat tentang isu golongan yang tidak mempercayai hadis | TAJUK: Pengenalan Hadis |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mempertahankan hadis daripada sebarang penyelewengan |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hadis. ARAS 2: Membezakan antara hadis nabawi, hadis qudsi dan Al-Quran. ARAS 3: Menerangkan syarat-syarat perawi hadis. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:26/01/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: : - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa -Pelajar membuat nota dan latihan | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota dan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 27/01/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Islam |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas tidak dapat dijalankan kerana terdapat program anjuran ASTRO. Kelas akan disambun g pada masa akan datang. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 27/01/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa -Pelajar membuat nota dan latihan | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota dan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:28/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Bertayamum |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 70% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 30% lagi pelajar akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 28/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud Fardu Ain dan Fardhu Kifayah - Guru menyenaraikan perkara Fardhu Ain dan Fardu Kifayah - Pelajar member pendapat tentang kesan tidak mempelajari Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah | TAJUK: Konsep Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan perkara-perkara fardhu ain dan fardhu kifayah. |
ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 28/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna - Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna - Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna | TAJUK: Beriman Kepada Al-Asma' Al-Husna |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Aqidah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Asmaul Husna dengan betul. ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan al-Asmaul Husna dan kesan beriman dengannya. ARAS 3: Menyatakan pengertian al-Wahid, dalil dan kesan beriman denganNya. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:29/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna - Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna - Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna | TAJUK: Beriman Kepada Al-Asma' Al-Husna |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Aqidah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Asmaul Husna dengan betul. ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan al-Asmaul Husna dan kesan beriman dengannya. ARAS 3: Menyatakan pengertian al-Wahid, dalil dan kesan beriman denganNya. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 29/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud hadis darin segi bahasa dan istilah - Pelajar berbincang tentang perbezaan antara al-Quran dan Hadis - Pelajar memberikan pendapat tentang isu golongan yang tidak mempercayai hadis | TAJUK: Pengenalan Hadis
|
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mempertahankan hadis daripada sebarang penyelewengan |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hadis. ARAS 2: Membezakan antara hadis nabawi, hadis qudsi dan Al-Quran. ARAS 3: Menerangkan syarat-syarat perawi hadis. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Namun terdapat beberapa orang pelajar yang tidak membawa buku nota. Guru mendenda pelajar terbabit sebagai amaran. |
Friday, 29 January 2010
MINGGU KEEMPAT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Wow! That's Really a Nice Piece of Work.
ReplyDeleteKeep It Up!
GK TV
29/1/10
Thank you very much....
ReplyDelete