TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 11/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud hadis - Guru menerangkan tentang cara mencegah kemungkaran - Pelajar berbincang tentang kesan tidak mencegah kemungkaran | TAJUK: Mencegah Kemungkaran Tanggungjawab Bersama |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar |
ARAS 1: Menyatakan maksud hadith dengan betul. ARAS 2: Membanding beza cara mencegah kemungkaran. ARAS 3: Menjelaskan hikmah mencegah kemungkaran. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik, tetapi terdapat beberapa orang pelajar yang datang lewat ke kelas. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:11/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud akidah - Perbincangan antara guru dan pelajar tentang akidah yang benar dan salah - Pelajar memberi sumbang saran tentang perkara yang boleh merosakkan akidah | TAJUK: Konsep Akidah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian akidah. ARAS 2: Menghuraikan mengapa kita perlu akidah yang betul. ARAS 3: Menjelaskan bagaimana cara membetulkan akidah. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 12/01/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: Tilawah |
AKTIVITI: - Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti - Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10 - Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid | TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10) |
BBM: - Buku Teks - Tafsir | NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti |
ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul. ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid. ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 12/01/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud akidah -Perbincangan antara guru dan pelajar tentang akidah yang benar dan salah - Pelajar memberi sumbang saran tentang perkara yang boleh merosakkan akidah | TAJUK: Konsep Akidah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar |
ARAS 1: Menyatakan pengertian akidah. ARAS 2: Menghuraikan mengapa kita perlu akidah yang betul. ARAS 3: Menjelaskan bagaimana cara membetulkan akidah. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:12/01/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Tilawah |
AKTIVITI: : - Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti - Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-9 - Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid | TAJUK: Ayat Bacaan ( Ayat 1-9 Surah Ali Imran ) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Membaca ayat 1-9 surah Ali Imran dengan betul dan bertajwid. ARAS 2: Membaca al-Quran dengan fasih,lancar dan bertajwid. ARAS 3: Memberikan contoh hukum tajwid. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 13/01/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: Tilawah |
AKTIVITI: - Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti - Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10 - Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid | TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10) |
BBM: - Buku Teks - Tafsir | NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti |
ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul. ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid. ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana guru terlibat dengan mesyuarat. Kelas akan diteruskan pada masa yang seterusnya. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 13/01/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud hadis - Guru menerangkan tentang cara mencegah kemungkaran - Pelajar berbincang tentang kesan tidak mencegah kemungkaran | TAJUK: Mencegah Kemungkaran Tanggungjawab Bersama |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar |
ARAS 1: Menyatakan maksud hadith dengan betul. ARAS 2: Membanding beza cara mencegah kemungkaran. ARAS 3: Menjelaskan hikmah mencegah kemungkaran. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik, tetapi terdapat beberapa orang pelajar yang lewat. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:14/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: Tilawah |
AKTIVITI: - Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti - Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-9 - Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid | TAJUK: Ayat Bacaan ( Ayat 1-9 Surah Ali Imran ) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Membaca ayat 1-9 surah Ali Imran dengan betul dan bertajwid. ARAS 2: Membaca al-Quran dengan fasih,lancar dan bertajwid. ARAS 3: Memberikan contoh hukum tajwid. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 14/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Tilawah |
AKTIVITI: - Guru memperdengarkan bacaan dan pelajar mendengar dengan teliti - Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca ayat 1-10 - Guru dan pelajar berbincang tentang hukum tajwid | TAJUK: AYAT BACAAN (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 10) |
BBM: - Buku Teks - Tafsir | NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti |
ARAS 1: Membaca kalimah dan potongan ayat dengan betul. ARAS 2: Membaca ayat yang ditentukan dengan fasih, lancar dan bertajwid. ARAS 3: Membaca ayat yang ditentukan dengan bacaan tartil dan tadwir. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 14/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Ayat Kefahaman |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat - Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah - Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah | TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:15/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ayat Kefahaman |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat - Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah - Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah | TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 15/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Ayat Kefahaman |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang ciri-ciri orang yang cemerlang - Guru meminta pelajar berbincang tentang amalan harian yang dilakukan - Guru meminta pelajar membacakan ayat 1-5 dengan lancar dan fasih | TAJUK: AL-QURAN MENJANA KECEMERLANAGN HIDUP (SURAH AL-BAQARAH AYAT 1 – 5) |
BBM: - Buku Teks - Tafsir | NILAI ISLAM HADHARI: Kehidupan berkualiti |
ARAS 1: Menyatakan Al-Quran menjadi hidayah kepada orang yang bertaqwa. ARAS 2: Menyatakan huraian lanjut ayat 1 hingga 5. ARAS 3: Menjelaskan pengajaran yang difahami daripada ayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. |
Friday, 15 January 2010
MINGGU KEDUA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment