SUKATAN 2


Sukatan PELAJARAN
PENDIDIKAN ISLAM
KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH
TINGKATAN 2
          1. TILAWAH AL-QURAN
                              1.1 Ayat Bacaan
1.1.2 Ayat 1 hingga 200 surah al-cImran.
1.2. Ayat hafazan.
1.2.2. Ayat 8, 18, 26, 27, surah Aali 'Imran.
1.3. Ayat kefahaman.
1.3.2. Ayat 8, 18, 26, 27, 103, 110, 133 hingga 136 dan 159 surah Aali 'Imran.
.
2. HADIS
2.1 Hadis Kefahaman :-
2.1.3 Tanggungjawab Setiap Mukmin :
2.1.4 Konsep Sedekah
3. ULUM SYAR'IYAH.
3.1 Akidah
3.1.6 Sifat-sifat Allah s.a.w berdasarkan al-Asma' al-Husna serta dalil 'Naqli dan Aqli:-
a. al-Wahid.
b. al-Rahman.
c. al-Rahim.
d. al-Hakim.
e. al-'Alim.
f. Al-'Adl.
3.1.7 Kesan-kesan beriman kepada Allah s.w.t.
3.1.8 Beriman kepada Malaikat :-
a. Hakikat Malaikat.
b. Tugas-tugas Malaikat.
c. Kesan beriman kepada Malaikat.
3.1.9 Beriman kepada kitab-kitab suci yang diturunkan oleh Allah:-
a. Taurat.
b. Zabur.
c. Injil.
d. al-Quran.
3.2 Ibadat
3.2.7 Solat Jamak dan Qasar :-
a. Konsep Solat Jamak dan Qasar.
b. Memahami dan menghargai Solat Jamak dan Qasar.
c. Hikmah, syarat dan kaifiat Solat Jamak dan Qasar.
3.2.8 Solat Hajat.
3.2.9 Solat Aidil Fitri dan Aidil Adha.
3.2.10 Puasa :-
a. Konsep puasa, dalil dan hikmah.
b. Jenis puasa.
c. Syarat wajib, syarat sah, rukun, sunat dan makruh puasa.
d. Perkara yang membatalkan puasa.
e. Orang yang harus berbuka puasa.
f. Qada' dan fidyah puasa.
3.2.11 Penghayatan bulan Ramadan :-
a. Solat Tarawih.
b. Tilawah al-Quran.
c. Sedekah.
3.2.12 Zakat fitrah :-
a. Pengertian Zakat Fitrah dan hikmahnya.
b. Cara mengeluarkan Zakat Fitrah.
3.3 Sirah Nabawiyah dan Tamadun Islam
4. Adab dan Akhlak Islamiah
4.1 Adab Dalam Kehidupan Seharian :-
4.1.1 Adab menjaga fitrah lelaki dan perempuan.
4.1.2 Adab berkawan.
4.2 Adab Terhadap Ibu bapa Dan Keluarga :-
4.2.1 Adab dengan ibu bapa.
4.2.2 Adab bergaul dengan keluarga.
4.3 Adab Menuntut Ilmu :-
4.3.1 Adab menjaga harta di sekolah.
4.3.2 Adab berguru.
4.3.3 Adab menuntut ilmu.
4.4 Adab Dalam Menunaikan Ibadat :-
4.4.1 Adab membaca al-Quran.

No comments:

Post a Comment