TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 18/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Berwuduk |
BBM: - Buku Panduan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 60% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. Sebahagian lagi pelajar akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:18/01/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud fitrah lelaki dan perempuan secara ringkas - Guru dan pelajar berbincang tentang kepentingan menjaga fitrah lelaki dan perempuan - Pelajar memberikan pendapat tentang isu lelaki menyerupai perempuan dan sebaliknya | TAJUK: Menjaga Fitrah Lelaki dan Perempuan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dan redha dengan ketentuan Allah |
ARAS 1: Menjelaskan konsep adab menjaga fitrah kelelakian dan keperempuanan. ARAS 2: Menghuraikan hikmah mematuhi fitrah kejadian lelaki dan perempuan. ARAS 3: Menerangkan akibat menyalahi fitrah kelelakian dan keperempuanan. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun terdapat beberapa orang pelajar yang kurang memberikan perhatian. Untuk itu guru mendenda pelajar sebagai amaran. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 19/01/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mengucap Dua Kalimah Syahadah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 20% lagi akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 19/01/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud fitrah lelaki dan perempuan secara ringkas - Guru dan pelajar berbincang tentang kepentingan menjaga fitrah lelaki dan perempuan - Pelajar memberikan pendapat tentang isu lelaki menyerupai perempuan dan sebaliknya | TAJUK: Menjaga Fitrah Lelaki dan Perempuan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dan redha dengan ketentuan Allah |
ARAS 1: Menjelaskan konsep adab menjaga fitrah kelelakian dan keperempuanan. ARAS 2: Menghuraikan hikmah mematuhi fitrah kejadian lelaki dan perempuan. ARAS 3: Menerangkan akibat menyalahi fitrah kelelakian dan keperempuanan. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:19/01/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: : - Guru menerangkan tentang maksud nikmat dan musibah secara ringkas - Pelajar member sumbang saran tentang pemberian nikmat dan musibah yang pernah mereka lalui - Pelajar berbincang tentang akibat tidak bersyukur terhadap nikmat dan tidak bersabar menghadapi musibah | TAJUK: Nikmat dan Musibah Ujian Kehidupan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan |
ARAS 1: Menyatakan pengertian nikmat dan musibah dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara menerima nikmat dan musibah datripada Allah Taala. ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bersyukur dengan nikmat Allah Taala. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 20/01/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mengucap Dua Kalimah Syahadah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 70% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 30% lagi akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 20/01/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud nikmat dan musibah secara ringkas - Pelajar member sumbang saran tentang pemberian nikmat dan musibah yang pernah mereka lalui - Pelajar berbincang tentang akibat tidak bersyukur terhadap nikmat dan tidak bersabar menghadapi musibah | TAJUK: Nikmat dan Musibah Ujian Kehidupan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan |
ARAS 1: ARAS 2: Menerangkan cara menerima nikmat dan musibah datripada Allah Taala. ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bersyukur dengan nikmat Allah Taala. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:21/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Berwuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 20% lagi pelajar akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 21/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah Rasulullah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud jahiliah kepada pelajar - Guru menceritakan serba sedikit tentang cara hidup masyarakat Arab sebelum kelahiran nabi Muhammad - Pelajar membezakan antara amalan masyarakat jahiliah dengan masyarakat Islam | TAJUK: Masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 21/01/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud solat Qasar dan solat Jamak - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa | TAJUK: Solat Qasar dan Jamak |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang kurang menumpukan perhatian. Tajuk tidak sempat dihabiskan kerana kekangan masa, dan tajuk akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:22/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud solat Qasar dan solat Jamak - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa | TAJUK: Solat Qasar dan Jamak |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Tajuk tidak sempat dihabiskan kerana kekangan masa. Tajuk akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 22/01/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Sirah Rasulullah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang maksud jahiliah kepada pelajar - Guru menceritakan serba sedikit tentang cara hidup masyarakat Arab sebelum kelahiran nabi Muhammad - Pelajar membezakan antara amalan masyarakat jahiliah dengan masyarakat Islam | TAJUK: Masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam
|
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat-sifat Rasulullah s.a.w. |
ARAS 1: Menceritakan tentang kisah hidup masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. ARAS 2: Membandingkan hidup masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. ARAS 3: Menyenaraikan perbezaan masyarakat Arab sebelum dan selepas Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas kurang berjalan dengan lancar kerana terdapat beberapa orang pelajar yang mengganggu dengan membuat bising. Guru mendenda pelajar-pelajar terbabit sebagai amaran. Tajuk tidak sempat dihabiskan, tajuk akan disambung pada kelas akan datang. |
Friday, 29 January 2010
MINGGU KETIGA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment