Friday, 12 February 2010

MINGGU KELIMA

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 01/02/2010 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Cara Bertayamum

BBM:

- Buku Panduan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Sebahagian besar pelajar telah menunjukkan cara dan memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. Hanya beberapa orang pelajar sahaja lagi yang akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH:01/02/2010 (ISNIN)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang pengertian fardhu ain dan fardhu kifayah

- Pelajar membezakan antara konsep fardhu ain dan fardhu kifayah

- Pelajar menyenaraikan perkara-perkara fardhu ain dan fardhu kifayah

TAJUK: Konsep Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 1: Menyatakan maksud fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 2: Menjelaskan perbezaan di antara fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 3: Memberi cadangan cara-cara mempertingkatkan amalan fardhu ain dan fardhu kifayah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun tajuk tidak sempat dihabiskan. Tajuk akan disambung pada kelas akan datang.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 02/02/2010 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Rukun Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas kurang berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa orang pelajar yang bermain dan membuat bising sehingga menyebabkan gangguan. Guru menghukum pelajar sebagai amaran. Hanya 60% pelajar yang telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 02/02/2010 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan kepentingan fardhu ain dan fardhu kifayah secara umum

- Pelajar memberi pendapat tentang kepentingan fardhu ain terhadap diri, masyarakat dan negara

- Pelajar memberi pendapat tentang kepentingan fardhu kifayah terhadap diri, masyarakat dan negara

TAJUK: Kepentingan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 1: Menyenaraikan perkara fardhu ain dan fardhu kifayah yang berkaitan dengan individu, masyarakat dan negara.

ARAS 2: Menyatakan faedah amalan fardhu kifayah kepada masyarakat dan negara.

ARAS 3: Menjelaskan akibat mengabaikan kewajipan fardhu kifayah kepada masyarakat dan negara.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:02/02/2010 (SELASA)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI: :

- Guru memberikan penerangan tentang maksud al-Wahid

- Guru menjelaskan pengertian al-Wahid dari segi, zat, sifat dan perbuatan

-Pelajar memberi sumbang saran tentang perbezaan sifat dan perbuatan Allah dengan manusia

TAJUK: Al-Wahid: Allah Maha Esa

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Wahid

ARAS 2: Menyatakan dalil al-Wahid sebagai asma' Allah

ARAS 3: Menjelaskan kesan beriman dengan al-Wahid

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan baik. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 03/02/2010 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Rukun Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancer. Sebanyak 60% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. Sebahagian lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 03/02/2010 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru memberikan penerangan tentang maksud al-Wahid

- Guru menjelaskan pengertian al-Wahid dari segi, zat, sifat dan perbuatan

-Pelajar memberi sumbang saran tentang perbezaan sifat dan perbuatan Allah dengan manusia

TAJUK: Al-Wahid: Allah Maha Esa

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Wahid

ARAS 2: Menyatakan dalil al-Wahid sebagai asma' Allah

ARAS 3: Menjelaskan kesan beriman dengan al-Wahid

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 04/02/2010 (KHAMIS)

MASA: 11.00 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Cara Mandi Wajib

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. 20% lagi pelajar akan memperdengarkan hafalan mereka pada kelas PAFA yang seterusnya.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 04/02/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang 2 sumber rujukan utama umat Islam

- Guru menerangkan tentang pengertian uluhiyyat, rububiyyat, nubuwwat dan samiyyat.

- Pelajar menyenaraikan perkara-perkara yang bertentangan dengan akidah Islam.

TAJUK: Asas Akidah Islam

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan perkara-perkara fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 1: Mengetahui akidah Islamiah berasaskan sumber yang betul dan tepat.

ARAS 2: Memahami akidah Islamiah mempunyai tujuan-tujuan yang mulia dan berguna untuk manusia.

ARAS 3: Memahami faktor pendorong seseorang melakukan salah laku akidah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 04/02/2010 (KHAMIS)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang maksud sebenar jiran menurut Islam

- Sumbang saran murid tentang amalan yang biasa dilakukan terhadap jiran

- Pelajar membezakan antara ciri-ciri jiran yang baik dan sebaliknya

TAJUK: Menghayati Adab Berjiran

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Saling hormat-menghormati sesama insan

ARAS 1: Menyatakan pengertian jiran menurut Islam dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan hak dan kewajipan terhadap jiran secara ringkas.

ARAS 3: Menjelaskan hikmah menjaga adab berjiran.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH:05/02/2010 (JUMAAT)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang maksud sebenar jiran menurut Islam

- Sumbang saran murid tentang amalan yang biasa dilakukan terhadap jiran

- Pelajar membezakan antara ciri-ciri jiran yang baik dan sebaliknya

TAJUK: Menghayati Adab Berjiran

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Saling hormat-menghormati sesama insan

ARAS 1: Menyatakan pengertian jiran menurut Islam dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan hak dan kewajipan terhadap jiran secara ringkas.

ARAS 3: Menjelaskan hikmah menjaga adab berjiran.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 05/02/2010 (JUMAAT)

MASA: 5.10 – 6.20

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan kepentingan fardhu ain dan fardhu kifayah secara umum

- Pelajar memberi pendapat tentang kepentingan fardhu ain terhadap diri, masyarakat dan negara

- Pelajar memberi pendapat tentang kepentingan fardhu kifayah terhadap diri, masyarakat dan negara

TAJUK: Kepentingan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah


BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mempertingkatkan diri dengan amalan fardhu ain dan fardhu kifayah.

ARAS 1: Menyenaraikan perkara fardhu ain dan fardhu kifayah yang berkaitan dengan individu, masyarakat dan negara.

ARAS 2: Menyatakan faedah amalan fardhu kifayah kepada masyarakat dan negara.

ARAS 3: Menjelaskan akibat mengabaikan kewajipan fardhu kifayah kepada masyarakat dan negara.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan baik. Walaubagaimanapun terdapat beberapa orang pelajar yang tidak membawa buku untuk membuat nota. Tajuk dapat dihabiskan.

No comments:

Post a Comment