Monday 4 March 2013

Minggu Ketiga


TINGKATAN: 3F/3G
TARIKH: 14/01/2013 (ISNIN)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal  
TAJUK: Solat Jenazah
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar , lebih kurang 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:1I/1J
TARIKH:14/01/2013 (ISNIN)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Tilawah/Kefahaman Ayat
AKTIVITI:
- Wakil pelajar membacakan surah Al-Baqarah ayat 1-5.
-Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas.
-Guru menjelaskan maksud Taqwa dan  menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa.
-Guru menjelaskan usaha untuk menjadi orang yang bertaqwa.
-Guru menerangkan kelebihan menjadi orang yang bertaqwa.

TAJUK: Al-Quran Menjana Kecemerlangan Hidup

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan

ARAS 1: Menyatakan maksud taqwa.  
ARAS 2: Menyenaraikan ciri-ciri orang yang bertaqwa.  
ARAS 3: Menjelaskan kelebihan orang yang bertaqwa.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menerangkan ciri-ciri orang bertaqwa secara ringkas.

TINGKATAN: 1I/1J
TARIKH: 15/01/2013 (SELASA)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN:  PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal 
TAJUK:  Mengucap Dua Kalimah Syahadah
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3A/3B/3C
TARIKH:15/01/2013 (SELASA)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Akidah
AKTIVITI: :
- Guru meminta pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui
- Guru menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut
- Guru menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul azmi beserta dugaan yang mereka hadapi
TAJUK:  BERIMAN KEPADA RASUL 
Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui                                                      

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan

ARAS 1:   Menyatakan pengertian nabi dan rasul.
ARAS 2:   Menjelaskan   peranan rasul sebagai pemimpin.
ARAS 3:   Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 16/01/2013 (SELASA)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: Tilawah/Kefahamana Ayat
AKTIVITI:
- Wakil pelajar membacakan surah Al-Baqarah ayat 1-5.
-Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas.
-Guru menjelaskan maksud Taqwa dan  menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa.
-Guru menjelaskan usaha untuk menjadi orang yang bertaqwa.
-Guru menerangkan kelebihan menjadi orang yang bertaqwa.


TAJUK: Al-Quran Menjana Kecemerlangan Hidup

BBM:
-  Buku Teks
-  Buku Rujukan

ARAS 1: Menyatakan maksud taqwa.  
ARAS 2: Menyenaraikan ciri-ciri orang yang bertaqwa.  
ARAS 3: Menjelaskan kelebihan orang yang bertaqwa.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menerangkan ciri-ciri orang bertaqwa secara ringkas.

TINGKATAN: 3A/3B/3C
TARIKH: 16/01/2013 (RABU)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal   

TAJUK: Solat Jenazah
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar, lebih kurang 6% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3F/3G
TARIKH:16/01/2013(RABU)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: Ibadah
AKTIVITI:
- Menerangkan maksud solat ketika sakit
- Menjelaskan kaifiah melakukan solat ketika sakit
-Menyenaraikan hikmah rukhsah solat ketika sakit
-Menerangkan sebab diwajibkan solat walaupun ketika sakit
-Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir
TAJUK:  Solat Ketika Sakit

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan maksud solat ketika sakit.
ARAS 2: Menerangkan skaifiah melakukan solat ketika sakit.
ARAS 3:  Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan maksud solat ketika sakit.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 17/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal  

TAJUK: Mengucap Dua Kalimah Syahadah

BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas ditangguhkan kerana guru terlibat dengan mesyuarat Panitia Pendidikan Islam.

TINGKATAN: 3A/3B/3C
TARIKH: 17/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Ibadah
AKTIVITI:
- Menerangkan maksud solat ketika sakit
- Menjelaskan kaifiah melakukan solat ketika sakit
-Menyenaraikan hikmah rukhsah solat ketika sakit
-Menerangkan sebab diwajibkan solat walaupun ketika sakit
-Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir
TAJUK:  Solat Ketika Sakit
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan maksud solat ketika sakit.
ARAS 2: Menerangkan skaifiah melakukan solat ketika sakit.
ARAS 3:  Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan maksud solat ketika sakit.

TINGKATAN:1I/1J
TARIKH:17/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: Hadis
AKTIVITI:
- Guru menerangkan pengertian hadis
-Guru menjelaskan hadis sebagai sumber rujukan
-Guru membezakan antara hadis dan Al-Quran
-Guru menerangkan maksud perawi dan syarat-syaratnya.
TAJUK: Pengenalan Hadis 

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan maksud hadis.
ARAS 2: Menjelaskan kedudukan hadis sebagai sumber hukum.
ARAS 3: Membezakan antara hadis dan Al-Quran.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% pelajar dapat memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum memahaminya dengan baik.

TINGKATAN:3F/3G
TARIKH: 18/01/2013 (JUMAAT)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Adab Dan Akhlak Islamiah
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan konsep melayan tetamu
- Guru menerangkan adab terhadap tetamu
- Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu
-Guru menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu
-Guru menghuraikan adab sebagai tetamu
TAJUK:  Adab Dalam Hubungan Sosial 
  Unit 1: Adab Menerima Dan Melayan Tetamu                                                    


BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan maksud tetamu.
ARAS 2: Menerangkan adab terhadqap tetamu.
ARAS 3: Menghuraikan implikasi tidak beradab dengan tetamu.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat membezakan adab melayan tetamu yang baik dan sebaliknya.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 18/01/2013 (JUMAAT)
MASA: 5.10 – 6.20
BAHAGIAN: Hadis
AKTIVITI:
- Guru menerangkan pengertian hadis
-Guru menjelaskan hadis sebagai sumber rujukan
-Guru membezakan antara hadis dan Al-Quran
-Guru menerangkan maksud perawi dan syarat-syaratnya.
TAJUK: Pengenalan Hadis
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan maksud hadis.
ARAS 2: Menjelaskan kedudukan hadis sebagai sumber hukum.
ARAS 3: Membezakan antara hadis dan Al-Quran.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum memahaminya dengan baik.

No comments:

Post a Comment