Monday 4 March 2013

Minggu Keempat


TINGKATAN: 3F/3G
TARIKH: 21/01/2013 (ISNIN)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal  
TAJUK: Solat Jenazah
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar , lebih kurang 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:1I/1J
TARIKH:21/01/2013 (ISNIN)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Ibadah
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan maksud fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menerangkan perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah
TAJUK: Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
Unit 1: Konsep Fardu Ain dan Fardu Kifayah

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan

ARAS 1: Menyatakan maksud fardu ain dan fardu kifayah.  
ARAS 2: Menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah.  
ARAS 3: Menjelaskan perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan penjelasan tambahan untuk pelajar yang kurang memahami tajuk ini..

TINGKATAN: 1I/1J
TARIKH: 22/01/2013 (SELASA)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN:  PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal 
TAJUK:  Rukun Iman
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3A/3B/3C
TARIKH:22/01/2013 (SELASA)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Adab Dan Akhlak Islamiah
AKTIVITI: :
- Guru menjelaskan konsep melayan tetamu
- Guru menerangkan adab terhadap tetamu
- Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu
-Guru menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu
-Guru menghuraikan adab sebagai tetamu
TAJUK:  Adab Dalam Hubungan Sosial 
Unit 1: Adab Menerima Dan Melayan tetamu

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan

ARAS 1: Menyatakan maksud tetamu.
ARAS 2: Menerangkan adab terhadqap tetamu.
ARAS 3: Menghuraikan implikasi tidak beradab dengan tetamu.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan maksud tetamu secara ringkas.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 22/01/2013 (SELASA)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: Ibadah
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan maksud fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menerangkan perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah
TAJUK: Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
Unit 1: Konsep Fardu Ain dan Fardu Kifayah

BBM:
-  Buku Teks
-  Buku Rujukan

ARAS 1: Menyatakan maksud fardu ain dan fardu kifayah.  
ARAS 2: Menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah.  
ARAS 3: Menjelaskan perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah.
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat membezakan perkara fardu ain dan fardu kifayah .

TINGKATAN: 3A/3B/3C
TARIKH: 23/01/2013 (RABU)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal   

TAJUK: Solat Jenazah
BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan lancar, lebih kurang 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3F/3G
TARIKH:23/01/2013(RABU)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: Hadis
AKTIVITI:
- Guru membacakan petikan hadis dan menerangkan maksudnya secara ringkas
- Guru menerangkan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis dan kelebihannya
-Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia
TAJUK:  Amalan Mukmin Cemerlang

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan amalan-amalan mukmin cemerlang.
ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang.
ARAS 3:  Mengamalkan amalan dalam kehidupan seharian.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 24/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 11.30 – 12.40
BAHAGIAN: PAFA
AKTIVITI:
- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal soalan yang berkaitan
- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal  

TAJUK: Rukun Iman

BBM:
- Buku Rujukan PAFA

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan lancar. Lebih kurang 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 3A/3B/3C
TARIKH: 24/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Hadis
AKTIVITI:
- Guru membacakan petikan hadis dan menerangkan maksudnya secara ringkas
- Guru menerangkan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis dan kelebihannya
-Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia
TAJUK:  Amalan Mukmin Cemerlang
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan amalan-amalan mukmin cemerlang.
ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang.
ARAS 3:  Mengamalkan amalan dalam kehidupan seharian.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis.

TINGKATAN:1I/1J
TARIKH:24/01/2013 (KHAMIS)
MASA: 4.00 – 5.10
BAHAGIAN: ibadah
AKTIVITI:
- Guru menerangkan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah terhadap individu, masayarakat dan Negara.
-Guru menjelaskan akibat mengabaikan fardu ain dan fardu kifayah
TAJUK: Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
Unit 2: Kepentingan Fardu Ain Dan Fardu Kifayah 

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah.
ARAS 2:
ARAS 3:
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum memahaminya dengan baik.

TINGKATAN:3F/3G
TARIKH: 25/01/2013 (JUMAAT)
MASA: 2.00 – 3.10
BAHAGIAN: Sirah
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan riwayat hidup Saidatina Fatimah
- Guru menerangkan sifat peribadi Saidatina Fatimah
- Guru menjelaskan sumbangan Saidatina Fatimah
-Guru menyatakan kelebihan mencontohi sifat peribadi Saidatina Fatimah
TAJUK:  Keunggulan Perjuangan Tokoh-Tokoh 
Unit 1: Saidatina Fatimah Az-Zahra Puteri Rasulullah


BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan riwayat hidup secara ringkas.
ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidatina Fatimah.
ARAS 3: Mencontohi sifat peribadi Saidatina Fatimah.
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menceritakan riwayat hidup Saidatina Fatimah.

TINGKATAN:1E/1F
TARIKH: 25/01/2013 (JUMAAT)
MASA: 5.10 – 6.20
BAHAGIAN: Ibadah
AKTIVITI:
- Guru menerangkan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah terhadap individu, masayarakat dan Negara.
-Guru menjelaskan akibat mengabaikan fardu ain dan fardu kifayah
TAJUK: Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
Unit 2: Kepentingan Fardu Ain Dan Fardu Kifayah 

BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
ARAS 1: Menyatakan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah.
ARAS 2:
ARAS 3:
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk ini.

No comments:

Post a Comment