Tuesday 3 May 2011

Minggu Ketujuh belas

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 25/04/2011 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Easter Monday.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:25/04/2011 (ISNIN)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Easter Monday.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 25/04/2011 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Easter Monday.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 26/04/2011 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan dan Iqamah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 80% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:26/04/2011(SELASA)

MASA: 2.00– 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI: :

-Guru menyatakan maksud dosa

-Guru menjelaskan pembahagian dosa

-Guru menghuraikan cara-cara menghapuskan dosa

-Guru menerangkan langkah-langkah menjauhkan dosa

-Guru menyatakan hikmah pembalasan dosa

-Pelajar memberikan perbezaan antara pahala dan dosa

TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat

Unit 4: Dosa Jambatan Ke Neraka

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Yakin akan kekuasaan dan keadilan Allah

ARAS 1: Menyatakan maksud dosa.

ARAS 2: Menjelaskan pembahagian dosa.

ARAS 3: Menghuraikan cara-cara menghapuskan dosa.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud dosa secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 26/04/2011 (SELASA)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud dosa

-Guru menjelaskan pembahagian dosa

-Guru menghuraikan cara-cara menghapuskan dosa

-Guru menerangkan langkah-langkah menjauhkan dosa

-Guru menyatakan hikmah pembalasan dosa

-Pelajar memberikan perbezaan antara pahala dan dosa

TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat

Unit 4: Dosa Jambatan Ke Neraka

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Yakin akan kekuasaan dan keadilan Allah

ARAS 1: Menyatakan maksud dosa.

ARAS 2: Menjelaskan pembahagian dosa.

ARAS 3: Menghuraikan cara-cara menghapuskan dosa.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud dosa secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 27/04/2011 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:27/04/2011 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu .

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud Al-Adlu secara ringkas. Rata-rata 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. 20% pelajar lagi guru berikan penerangan pada kelas akan datang. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 28/04/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mandi Wajib

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 90% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. 10% pelajar lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 28/04/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah.

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu .

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH:28/04/2011(KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud hadis secara ringkas

- Guru menerangkan maksud ihsan secara ringkas

- Guru menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang

-Guru menyenaraikan perlakuan ihsan ketika menyembelih atau membunuh binatang

-Guru menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang

-Guru meminta pelajar mengklasifikasikan binatang-binatang yang harus dibunuh

TAJUK: Ihsan Terhadap Binatang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa mengamalkan perilaku ihsan kepada binatang

ARAS 1: Menyatakan maksud hadis secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang.

ARAS 3: Menyenaraikan perlakuan ihsan ketika menyembelih atau membunuh binatang.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 29/04/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ihsan

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud hadis secara ringkas

- Guru menerangkan maksud ihsan secara ringkas

- Guru menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang

-Guru menyenaraikan perlakuan ihsan ketika menyembelih atau membunuh binatang

-Guru menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang

-Guru meminta pelajar mengklasifikasikan binatang-binatang yang harus dibunuh

TAJUK: Ihsan Terhadap Binatang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa mengamalkan perilaku ihsan kepada binatang

ARAS 1: Menyatakan maksud hadis secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang.

ARAS 3: Menyenaraikan perlakuan ihsan ketika menyembelih atau membunuh binatang.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .

No comments:

Post a Comment