Wednesday 18 May 2011

Minggu Kesembilan Belas

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 09/05/2011 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul.

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan.

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 60% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 09/05/2011 (ISNIN)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah.

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu.

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud Al-Adlu secara ringkas. Rata-rata 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. 20% pelajar lagi guru berikan penerangan pada kelas akan datang. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 09/05/2011 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah.

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu.

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 10/05/2011 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan dan Iqamah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 60% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 40% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 10/05/2011(SELASA)

MASA: 2.00– 3.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI: :

-Guru menyatakan maksud hadis secara ringkas

-Guru menerangkan maksud ihsan terhadap binatang

-Guru menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang

-Menyenaraikan perlakuan ketika menyembelih dan membunuh

-Menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang

TAJUK: Ihsan Terhadap Binatang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa mengamalkan perilaku ihsan kepada binatang

ARAS 1: Menerangkan maksud ihsan terhadap binatang.

ARAS 2: Menyenaraikan perlakuan ketika menyembelih dan membunuh .

ARAS 3: Menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menerangkan maksud ihsan terhadap binatang secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 10/05/2011 (SELASA)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud hadis secara ringkas

-Guru menerangkan maksud ihsan terhadap binatang

-Guru menerangkan kepentingan ihsan terhadap binatang

-Menyenaraikan perlakuan ketika menyembelih dan membunuh

-Menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang

TAJUK: Ihsan Terhadap Binatang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa mengamalkan perilaku ihsan kepada binatang

ARAS 1: Menerangkan maksud ihsan terhadap binatang.

ARAS 2: Menyenaraikan perlakuan ketika menyembelih dan membunuh .

ARAS 3: Menjelaskan bentuk-bentuk penganiayaan terhadap binatang.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menerangkan maksud ihsan terhadap binatang secara ringkas. Rata-rata pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Hanya sebilanagn kecil pelajar sahaja yang kurang memahami.Guru memberikan penerangan tambahan dan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 11/05/2011 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Batas Pergaulan Dalam Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 70% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 11/05/2011 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menceritakan biodata Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas

-Guru menjelaskan ciri-ciri keistimewaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf

-Guru menerangkan sumbangan dan jasa Saidina Abdul Rahman Bin Auf

-Guru menyenaraikan kejayaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf sebagai ahli perniagaan

TAJUK: Saidina Abdul Rahman Bin Auf Ahli Perniagaan Berwawasan

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan

ARAS 1:
Menjelaskan ciri-ciri keistimewaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

ARAS 2: Menerangkan sumbangan dan jasa Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

ARAS 3: Menyenaraikan kejayaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf sebagai ahli perniagaan.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas . Rata-rata 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. 20% pelajar lagi guru berikan penerangan pada kelas akan datang. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 12/05/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan Dan Iqamat

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 80% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 12/05/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menceritakan biodata Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas

-Guru menjelaskan ciri-ciri keistimewaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf

-Guru menerangkan sumbangan dan jasa Saidina Abdul Rahman Bin Auf

-Guru menyenaraikan kejayaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf sebagai ahli perniagaan

TAJUK: Saidina Abdul Rahman Bin Auf Ahli Perniagaan Berwawasan

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan

ARAS 1:
Menjelaskan ciri-ciri keistimewaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

ARAS 2: Menerangkan sumbangan dan jasa Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

ARAS 3: Menyenaraikan kejayaan Saidina Abdul Rahman Bin Auf sebagai ahli perniagaan.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas . Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 12/05/2011(KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud solat sunat tahajjud

- Guru menerangkan dalil tuntutan solat sunat tahajjud

-Guru menerangkan kaifiah solat sunat tahajjud

-Guru menyatakan adab – adab berzikir

-Guru menyenaraikan hikmah solat sunat tahjjud

-Guru membezakan antara solat sunat tahajjud dengan solat sunat hajat

TAJUK: Solat Sunat Tahajjud

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bermuhasabah diri sepanjang waktu

ARAS 1: Menyatakan maksud solat sunat tahajjud .

ARAS 2: Menerangkan dalil tuntutan solat sunat tahajjud.

ARAS 3: Membezakan antara solat sunat tahajjud dengan solat sunat hajat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 13/05/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud solat sunat tahajjud

- Guru menerangkan dalil tuntutan solat sunat tahajjud

-Guru menerangkan kaifiah solat sunat tahajjud

-Guru menyatakan adab – adab berzikir

-Guru menyenaraikan hikmah solat sunat tahjjud

-Guru membezakan antara solat sunat tahajjud dengan solat sunat hajat

TAJUK: Solat Sunat Tahajjud

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bermuhasabah diri sepanjang waktu

ARAS 1: Menyatakan maksud solat sunat tahajjud .

ARAS 2: Menerangkan dalil tuntutan solat sunat tahajjud.

ARAS 3: Membezakan antara solat sunat tahajjud dengan solat sunat hajat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

No comments:

Post a Comment