TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 20/09/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1E/1F | TARIKH:20/09/2010 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan riwayat hidup Bilal Bin Rabah secara ringkas -Guru menyebutkan sifat peribadi Bilal Bin Rabah -Guru menjelaskan sumbangan Bilal Bin Rabah dalam perkembangan Islam - Guru menceritakan bentuk penyeksaan yang diterima oleh Bilal Bin Rabah - Guru menceritakan tindakan Bilal Bin Rabah semasa menerima seksaan kerana keIslamannya | TAJUK: Bilal Bin Rabah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menghormati sesama insan tanpa memandang darjat |
ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal Bin Rabah. ARAS 2: Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah. ARAS 3: Merumuskan sumbangan Bilal dalam perkembangan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat memahami perjalanan hidup Bilal dalam mempertahankan agama Islam. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 21/09/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Beristinjak |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 21/09/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa -Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan -Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat | TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh. |
ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas. ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul. ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Guru menyambung pembelajaran lepas, tajuk dapat dihabiskan. Pelajar memberikan kerjasama yang baik dan pelajar dapat memahami konsep bertaubat selepas melakukan sebarang kesilapan. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 22/09/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Beristinjak |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 22/09/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru meminta pelajar mengimbas kembali pelajaran lalu tentang sahabat-sahabat Rasulullah - Guru menerangkan tentang peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam - Guru menerangkan tentang peranan masjid di dalam Islam | TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Pembinaan Masjid |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menceritakan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam. ARAS 2: Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas. ARAS 3: Membezakan peranan masjid pada masa dahulu dan pada masa kini. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapar memberi sumbang saran tentang peranan masjid secara umum. | |
TINGKATAN: 1I/1J | TARIKH: 22/09/2010 (RABU) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan riwayat hidup Bilal Bin Rabah secara ringkas -Guru menyebutkan sifat peribadi Bilal Bin Rabah -Guru menjelaskan sumbangan Bilal Bin Rabah dalam perkembangan Islam - Guru menceritakan bentuk penyeksaan yang diterima oleh Bilal Bin Rabah - Guru menceritakan tindakan Bilal Bin Rabah semasa menerima seksaan kerana keIslamannya | TAJUK: Bilal Bin Rabah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menghormati sesama insan tanpa memandang darjat |
ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal Bin Rabah. ARAS 2: Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah. ARAS 3: Merumuskan sumbangan Bilal dalam perkembangan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan agak baik. Perhatian pelajar terhadap pembelajaran agak lancar. Pelajar dapat mengenali Bilal Bin Rabah secara ringkas. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Pelajar member sumbang saran tentang | TAJUK: Solat Fardu |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan erti solat dan hukum solat fardhu. ARAS 2: Menjelaskan perkara-perkara sunat dalam solat. ARAS 3: Menerangkan dalil wajib solat iaitu Surah An-Nisa' Ayat 103 dan hadis. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat mengaplikasikan cara pergerakan solat yang betul dan sempurna. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru meminta pelajar mengimbas kembali pelajaran lalu tentang sahabat-sahabat Rasulullah - Guru menerangkan tentang peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam - Guru menerangkan tentang peranan masjid di dalam Islam | TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Pembinaan Masjid |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya. |
ARAS 1: Menceritakan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam. ARAS 2: Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas. ARAS 3: Membezakan peranan masjid pada masa dahulu dan pada masa kini. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat memahami peranan masjid secara umum. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 24/09/2010 (JUMAAT) |
MASA:4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan pengertian Muhajirin dan Ansar - Guru menerangkan tentang pengorbanan Muhajirin dan Ansar - Pelajar berbincang dan member sumbang saran tentang konsep perpaduan dan faktor perpecahan dalam Islam | TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Persaudaraan Antara Muhajirin dan Ansar |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan pengertian muhajirin dan ansar dengan betul. ARAS 2: Menerangkan pengorbanan muhajirin dan ansar secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan faktor perpecahan dalam Islam secara ringkas. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat membezakan antara Muhajirin dan Ansar serta menyebutkan pengorbanan mereka. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 24/09/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Pelajar memberi sumbang saran tentang | TAJUK: Solat Fardu
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa melakukan solat fardhu dalam waktunya dengan sempurna. |
ARAS 1: Menyatakan erti solat dan hukum solat fardhu. ARAS 2: Menjelaskan perkara-perkara sunat dalam solat. ARAS 3: Menerangkan dalil wajib solat iaitu Surah An-Nisa' Ayat 103 dan hadis. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan agak lancar, walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang membuat bising. Pelajar dapat mengaplikasikan pergerakan solat yang betul dalam kehidupan seharian. |
Wednesday 6 October 2010
Minggu Ketiga Puluh Lapan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
rph yang baik.terima kasih
ReplyDelete