Wednesday 6 October 2010

Minggu Ketiga Puluh Lapan

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 20/09/2010 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:1E/1F

TARIKH:20/09/2010 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan riwayat hidup Bilal Bin Rabah secara ringkas

-Guru menyebutkan sifat peribadi Bilal Bin Rabah

-Guru menjelaskan sumbangan Bilal Bin Rabah dalam perkembangan Islam

- Guru menceritakan bentuk penyeksaan yang diterima oleh Bilal Bin Rabah

- Guru menceritakan tindakan Bilal Bin Rabah semasa menerima seksaan kerana keIslamannya

TAJUK: Bilal Bin Rabah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menghormati sesama insan tanpa memandang darjat

ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal Bin Rabah.

ARAS 2: Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah.

ARAS 3: Merumuskan sumbangan Bilal dalam perkembangan Islam.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat memahami perjalanan hidup Bilal dalam mempertahankan agama Islam.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 21/09/2010 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Beristinjak

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 21/09/2010 (SELASA)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa

-Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan

-Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat

TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul.

ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

- Guru menyambung pembelajaran lepas, tajuk dapat dihabiskan. Pelajar memberikan kerjasama yang baik dan pelajar dapat memahami konsep bertaubat selepas melakukan sebarang kesilapan.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 22/09/2010 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Beristinjak

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 22/09/2010 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru meminta pelajar mengimbas kembali pelajaran lalu tentang sahabat-sahabat Rasulullah

- Guru menerangkan tentang peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam

- Guru menerangkan tentang peranan masjid di dalam Islam

TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Pembinaan Masjid

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:
Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya.

ARAS 1: Menceritakan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam.

ARAS 2: Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas.

ARAS 3: Membezakan peranan masjid pada masa dahulu dan pada masa kini.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapar memberi sumbang saran tentang peranan masjid secara umum.

TINGKATAN: 1I/1J

TARIKH: 22/09/2010 (RABU)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan riwayat hidup Bilal Bin Rabah secara ringkas

-Guru menyebutkan sifat peribadi Bilal Bin Rabah

-Guru menjelaskan sumbangan Bilal Bin Rabah dalam perkembangan Islam

- Guru menceritakan bentuk penyeksaan yang diterima oleh Bilal Bin Rabah

- Guru menceritakan tindakan Bilal Bin Rabah semasa menerima seksaan kerana keIslamannya

TAJUK: Bilal Bin Rabah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menghormati sesama insan tanpa memandang darjat

ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal Bin Rabah.

ARAS 2: Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah.

ARAS 3: Merumuskan sumbangan Bilal dalam perkembangan Islam.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan agak baik. Perhatian pelajar terhadap pembelajaran agak lancar. Pelajar dapat mengenali Bilal Bin Rabah secara ringkas.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

-Pelajar member sumbang saran tentang
maksud solat, syarat wajib dan syarat sah serta dalil.
– Guru meminta beberapa orang wakil pelajar untuk mendemonstrasikan pergerakan solat - Guru menguji bacaan dan hafazan dalam solat -Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah -Guru menyatakan tentang hikmah solat

TAJUK: Solat Fardu

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:
Sentiasa melakukan solat fardhu dalam waktunya dengan sempurna.

ARAS 1: Menyatakan erti solat dan hukum solat fardhu.

ARAS 2: Menjelaskan perkara-perkara sunat dalam solat.

ARAS 3: Menerangkan dalil wajib solat iaitu Surah An-Nisa' Ayat 103 dan hadis.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat mengaplikasikan cara pergerakan solat yang betul dan sempurna.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 23/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 3.25 – 4.35

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru meminta pelajar mengimbas kembali pelajaran lalu tentang sahabat-sahabat Rasulullah

- Guru menerangkan tentang peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam

- Guru menerangkan tentang peranan masjid di dalam Islam

TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Pembinaan Masjid

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya.

ARAS 1: Menceritakan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam.

ARAS 2: Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas.

ARAS 3: Membezakan peranan masjid pada masa dahulu dan pada masa kini.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat memahami peranan masjid secara umum.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 24/09/2010 (JUMAAT)

MASA:4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan pengertian Muhajirin dan Ansar

- Guru menerangkan tentang pengorbanan Muhajirin dan Ansar

- Pelajar berbincang dan member sumbang saran tentang konsep perpaduan dan faktor perpecahan dalam Islam

TAJUK: Kepimpinan Rasulullah Di Madinah – Persaudaraan Antara Muhajirin dan Ansar

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:
Bersyukur dengan nikmat Allah Taala

ARAS 1: Menyatakan pengertian muhajirin dan ansar dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan pengorbanan muhajirin dan ansar secara ringkas.

ARAS 3: Menerangkan faktor perpecahan dalam Islam secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat membezakan antara Muhajirin dan Ansar serta menyebutkan pengorbanan mereka.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 24/09/2010 (JUMAAT)

MASA: 5.10 – 6.20

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

-Pelajar memberi sumbang saran tentang
maksud solat, syarat wajib dan syarat sah serta dalil.
– Guru meminta beberapa orang wakil pelajar untuk mendemonstrasikan pergerakan solat - Guru menguji bacaan dan hafazan dalam solat -Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah -Guru menyatakan tentang hikmah solat

TAJUK: Solat Fardu


BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa melakukan solat fardhu dalam waktunya dengan sempurna.

ARAS 1: Menyatakan erti solat dan hukum solat fardhu.

ARAS 2: Menjelaskan perkara-perkara sunat dalam solat.

ARAS 3: Menerangkan dalil wajib solat iaitu Surah An-Nisa' Ayat 103 dan hadis.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan agak lancar, walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang membuat bising. Pelajar dapat mengaplikasikan pergerakan solat yang betul dalam kehidupan seharian.

1 comment: