TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 12/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Mandi Wajib |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:12/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang sejarah Rasulullah menyebarkan dakwah kepada masyarakat jahiliah -Guru menjelaskan tentang jenis cabaran dan ancaman yang dihadapi oleh Rasulullah dan para sahabat dalam menjalankan dakwah -Guru menerangkan tentang faktor kejayaan perjuangan Rasulullah | TAJUK: Kejayaan Rasulullah meletakkan Asas Akidah Yang Kukuh |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi sifat rasullah yang cekal dan tabah menegakkan kebenaran |
ARAS 1: Memahami perihal Rasulullah s.a.w. menghadapi ancaman dan cabaran. ARAS 2: Memahami faktor-faktor yang mendorong kecekalan Rasulullah s.a.w. ARAS 3: Menjelaskan kecekalan Rasulullah s.a.w. dalam perjuangan mengembangkan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 13/04/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas kurang berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa orang pelajar yang bermain dan membuat bising sehingga menyebabkan gangguan. Sebanyak 85% orang pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH:13/04/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang sejarah Rasulullah menyebarkan dakwah kepada masyarakat jahiliah -Guru menjelaskan tentang jenis cabaran dan ancaman yang dihadapi oleh Rasulullah dan para sahabat dalam menjalankan dakwah -Guru menerangkan tentang faktor kejayaan perjuangan Rasulullah | TAJUK: Kejayaan Rasulullah meletakkan Asas Akidah yang Kukuh |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi sifat rasullah yang cekal dan tabah menegakkan kebenaran |
ARAS 1: Memahami perihal Rasulullah s.a.w. menghadapi ancaman dan cabaran. ARAS 2: Memahami faktor-faktor yang mendorong kecekalan Rasulullah s.a.w. ARAS 3: Menjelaskan kecekalan Rasulullah s.a.w. dalam perjuangan mengembangkan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:13/04/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Usman Bin Affan -Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Usman Bin Affan | TAJUK: Saidina Usman Bin Affan Korporat yang Dermawan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Uthman bin Affan r.a. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Walaubagaimanapun tajuk tidak sempat dihabiskan. Tajuk akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 14/04/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 75% orang pelajar yang telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 14/04/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: -Guru membacakan hadis dan menerangkan tentang maksud hadis secara keseluruhan. -Guru menjelaskan tentang maksud sedekah. -Pelajar member sumbang saran tentang amalan sedekah. | TAJUK: Sedekah Pemangkin Kesejahteraan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Insaf dan Taubat Mengingati Kematian |
ARAS 1: ARAS 2: Menerangkan amalan sedekah dan adab-adab bersedekah secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan hikmah amalan seekah dan kesannya. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:15/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan dan Iqamah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 08/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan kembali secara ringkas tentang maksud bersuci dan najis -Guru menjelaskan tentang 3 jenis pembahagian najis iaitu najis mukhaffafah, mutawasitah, dan mughallazah -Guru menjelaskan tentang cara mensucikan 3 jenis najis yang tersebut | TAJUK: Bersuci daripada Najis |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan -Papan putih | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan pengertian najis dan bahagian-bahagiannya iaitu mukhaffafah, mutawassitah dan mughallazah. ARAS 2: Membezakan jenis-jenis najis dan cara menyucikannya. ARAS 3: Menunjuk cara menyuci najis. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas tidak berjalan dengan lancar disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan. Kelas ditangguhkan dan akan disambung pada masa akan datang. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 14/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Usman Bin Affan -Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Usman Bin Affan | TAJUK: Saidina Usman Bin Affan Korporat Yang dermawan |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Uthman bin Affan r.a. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:15/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Usman Bin Affan -Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Usman Bin Affan | TAJUK: Saidina Usman Bin Affan Korporat Yang dermawan |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Uthman bin Affan r.a secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Uthman bin Affan r.a. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 15/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru membacakan hadis dan menerangkan maksud hadis secara terperinci -Pelajar memberikan contoh ilmu yang berfaedah dan ilmu yang tidak berfaedah -Guru menjelaskan tentang faedah menjadi orang yang berilmu | TAJUK: Ilmu Pengetahuan Asas kejayaan
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Berusaha menjadi orang yang berilmu, menuntut ilmu dan orang yang cintakan ilmu. |
ARAS 1: Menyatakan maksud hadis secara menyeluruh. ARAS 2: Menyatakan cara untuk mengamalkan saranan hadis. ARAS 3: Menjelaskan akibat orang yang termasuk dalam kumpulan kelima. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. |
Friday 16 April 2010
Minggu Kelima Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
rph yang baik dan kemas.terima kasih
ReplyDelete