TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 05/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas ditangguhkan sempena cuti Easther Monday. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:05/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas ditangguhkan sempena cuti Easther Monday. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 06/04/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas kurang berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa orang pelajar yang bermain dan membuat bising sehingga menyebabkan gangguan. Hanya 80% orang pelajar sahaja yang telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 06/04/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: -Guru meminta seorang wakil pelajar untuk membacakan surah Al-Baqarah ayat 155-156 -Guru menerangkan tentang maksud ayat 155-156 secara ringkas -Pelajar memberikan contoh ujian yang mereka pernah hadapi dalam kehidupan -Guru menerangkan tentang konsep inna lillahi wainna lillahi rajiun | TAJUK: Sabar menghadapi ujian Allah S.W.T |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa tabah menghadapi ujian Allah |
ARAS 1: Menyatakan maksud ayat secara menyeluruh. ARAS 2: Menjelaskan hikmah ujian Allah S.W.T. terhadap manusia. ARAS 3: Menghuraikan konsep penggunaan Innalillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:06/04/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Mengimbas kembali pelajaran Al- Asmaul Husna -Guru menerangkan tentang pengertian Ar-Rahim sebagai sifat Allah -Membuat perbandingan antara Ar-Rahman dan Ar-Rahim | TAJUK: Ar-Rahim: Allah Maha Penyayang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan kepada Allah |
ARAS 1: ARAS 2: Menyatakan.dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 3: Membanding beza antara ar-Rahman dan ar-Rahim | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan nota. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 07/04/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 60% orang pelajar yang telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 07/04/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Mengimbas kembali pelajaran Al- Asmaul Husna -Guru menerangkan tentang pengertian Ar-Rahim sebagai sifat Allah -Membuat perbandingan antara Ar-Rahman dan Ar-Rahim | TAJUK: Ar-Rahim:Allah Maha Penyayang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan kepada Allah |
ARAS 1: ARAS 2: Menyatakan dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 3: Membanding beza antara ar-Rahman dengan ar-Rahim. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:08/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan dan Iqamah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 08/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru membacakan hadis dan menerangkan maksud hadis secara terperinci -Pelajar memberikan contoh ilmu yang berfaedah dan ilmu yang tidak berfaedah -Guru menjelaskan tentang faedah menjadi orang yang berilmu | TAJUK: Ilmu Pengetahuan Asas Kejayaan |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan -Papan putih | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan maksud hadis secara menyeluruh. ARAS 2: Menyatakan cara untuk mengamalkan saranan hadis. ARAS 3: Menjelaskan akibat orang yang termasuk dalam kumpulan kelima. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang memberangsangkan. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 08/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan surah Ali Imran ayat 26 -Guru menerangkan tentang maksud ayat secara ringkas -Guru menjelaskan tentang kekuasaan Allah secara umum | TAJUK: Menginsafi Kekuasaan Allah |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah |
ARAS 1: Menyatakan maksud ayat 26 Surah Ali Imran dengan betul. ARAS 2: ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak menghargai nikmat Allah Taala. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:09/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru meminta pelajar menerangkan tentang apa yang mereka faham tentang maruah diri -Pelajar memberikan contoh orang yang mempunyai maruah diri dengan orang yang tidak menjaga maruah diri -Guru menjelaskan tentang cara menjaga maruah diri menurut Islam | TAJUK: Menjaga Maruah Diri |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Insaf dan Taubat |
ARAS 1: ARAS 2: Menerangkan cara berpakaian, pergaulan dan percakapan menurut Islam. ARAS 3: Menjelaskan hikmah menjaga maruah diri. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 09/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: -Guru meminta seorang wakil pelajar untuk membacakan surah Al-Baqarah ayat 155-156 -Guru menerangkan tentang maksud ayat 155-156 secara ringkas -Pelajar memberikan contoh ujian yang mereka pernah hadapi dalam kehidupan -Guru menerangkan tentang konsep inna lillahi wainna lillahi rajiun | TAJUK: Sabar Menghadapi Ujian Allah S.W.T
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa Tabah Menghadapi Ujian Allah |
ARAS 1: Menyatakan maksud ayat secara menyeluruh. ARAS 2: Menjelaskan hikmah ujian Allah S.W.T. terhadap manusia. ARAS 3: Menghuraikan konsep penggunaan Innalillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. |
Friday 16 April 2010
Minggu Keempat Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment