TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 16/01/2012 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mengambil Wuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:3I/3J | TARIKH:16/01/2012 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis. - Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang - Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia - Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" - Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran | TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah |
ARAS 1: Membacakan maksud hadis. ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan amalan-amalan mukmin cemerlang. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN: 3I/3J | TARIKH: 17/01/2012 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Solat Jenazah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH:17/01/2012 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: : - Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis. - Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang - Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia - Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" - Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran | TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah |
ARAS 1: Membacakan maksud hadis. ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan amalan-amalan mukmin cemerlang. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 17/01/2012 (SELASA) |
MASA: 3.20 – 4.35 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa -Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar -Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar
|
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Tajuk tidak dapat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 18/01/2012 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Berwuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH:18/01/2012 (RABU) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa -Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar -Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Tajuk tidak dapat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 19/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Solat Jenazah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 19/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa -Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar -Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat meyebutkan maksud qasar dan jamak dari segi bahasa dan istilah. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:3I/3J | TARIKH:19/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan konsep melayan tetamu - Guru menerangkan adab terhadap tetamu Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu - Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu -Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu | TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu |
ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu. ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu. ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula adab terhadap tetamu secara umum. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 20/01/2012 (JUMAAT) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan konsep melayan tetamu - Guru menerangkan adab terhadap tetamu Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu - Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu -Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu | TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu |
ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu. ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu. ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula adab terhadap tetamu secara umum. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 20/01/2012 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa -Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar -Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir | TAJUK: Solat Jamak dan Qasar |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketakwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula maksud jamak dan qasar. |
Wednesday, 8 February 2012
Minggu Ketiga
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment