TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 09/01/2012 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mengambil Wuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:3I/3J | TARIKH:09/01/2012 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Menyatakan pengertian nabi dan rasul - Menyatakan tugas-tugas rasul -Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin -Menjelaskan maksud ketaatan kepada rasul - Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat | TAJUK: Beriman kepada Rasul Unit 1: Ketaatan Kepada Rasul |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian nabi dan rasul. ARAS 2: Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin. ARAS 3: Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas. | |
TINGKATAN: 3I/3J | TARIKH: 10/01/2012 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Solat Jenazah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH:10/01/2012 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: : - Menyatakan pengertian nabi dan rasul - Menyatakan tugas-tugas rasul -Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin -Menjelaskan maksud ketaatan kepada rasul - Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat | TAJUK: Beriman kepada Rasul Unit 1: Ketaatan Kepada Rasul |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian nabi dan rasul. ARAS 2: Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin. ARAS 3: Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 10/01/2012 (SELASA) |
MASA: 3.20 – 4.35 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna - Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna - Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna | TAJUK: Beriman Kepada Asma' Ul-Husna Unit 1: Asma' Ul-Husna
|
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian Asma' ul- Husna dengan betul. ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan Asma' ul -Husna . ARAS 3: Menyatakan kesan beriman dengannya. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Keseluruhan pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik dan pelajar dapat memberikan maksud Asma' Ul-Husna dengan tepat. | |
TINGKATAN: 3E/3F | TARIKH: 11/01/2012 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Solat Jenazah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH:11/01/2012 (RABU) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat - Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah - Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah | TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Tajuk tidak sempat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 12/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Berwuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 12/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat - Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah - Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah | TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajardapat meyebutkan maksud hidayah dan rahmat secara umun. | |
TINGKATAN:3I/3J | TARIKH:12/01/2012 (KHAMIS) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Guru meminta pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui - Guru menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut - Guru menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul azmi beserta dugaan yang mereka hadapi | TAJUK: BERIMAN KEPADA RASUL Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi Kehidupan para nabi dan rasul |
ARAS 1: Menyebutkan nama-nama rasul yang wajib diketahui. ARAS 2: Menerangkan sejarah hidup rasul-rasul yang wajib diketahui. ARAS 3: Menjelaskan maksud ulul azmi. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar menerangkan maksud ulul azmi dan rasul-rasul yang diberi gelaran tersebut. Tajuk Berjaya dihabiskan. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 13/01/2012 (JUMAAT) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Guru meminta pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui - Guru menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut - Guru menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul azmi beserta dugaan yang mereka hadapi | TAJUK: BERIMAN KEPADA RASUL Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui
|
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi kehidupan para nabi dan rasul. |
ARAS 1: Menyebutkan nama-nama rasul yang wajib diketahui. ARAS 2: Menerangkan sejarah hidup rasul-rasul yang wajib diketahui. ARAS 3: Menjelaskan maksud ulul azmi. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar menerangkan maksud ulul azmi dan rasul-rasul yang diberi gelaran tersebut. Tajuk Berjaya dihabiskan. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 13/01/2012 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat - Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah - Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah | TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi kehidupan para nabi dan rasul. |
ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul. ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas. ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula maksud hidayah dan rahmat. |
Friday, 13 January 2012
Minggu Kedua
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment