Friday, 13 January 2012

Minggu Kedua

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 09/01/2012 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mengambil Wuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:09/01/2012 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Menyatakan pengertian nabi dan rasul

- Menyatakan tugas-tugas rasul

-Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin

-Menjelaskan maksud ketaatan kepada rasul

- Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat

TAJUK: Beriman kepada Rasul

Unit 1: Ketaatan Kepada Rasul

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah

ARAS 1: Menyatakan pengertian nabi dan rasul.

ARAS 2: Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin.

ARAS 3: Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas.

TINGKATAN: 3I/3J

TARIKH: 10/01/2012 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:10/01/2012 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI: :

- Menyatakan pengertian nabi dan rasul

- Menyatakan tugas-tugas rasul

-Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin

-Menjelaskan maksud ketaatan kepada rasul

- Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat

TAJUK: Beriman kepada Rasul

Unit 1: Ketaatan Kepada Rasul

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah

ARAS 1: Menyatakan pengertian nabi dan rasul.

ARAS 2: Menjelaskan peranan rasul sebagai pemimpin.

ARAS 3: Menerangkan keimanan kepada Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 10/01/2012 (SELASA)

MASA: 3.20 – 4.35

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Pelajar menyanyikan nasyid Al-Asma' Al-Husna

- Guru menerangkan secara ringkas tentang Al-Asma' Al-Husna

- Guru meminta pelajar berbincang tentang kepentingan beriman dengan Al-Asma' Al-Husna

TAJUK: Beriman Kepada Asma' Ul-Husna Unit 1: Asma' Ul-Husna


BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian Asma' ul- Husna dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan sebab perlu beriman dengan Asma' ul -Husna .

ARAS 3: Menyatakan kesan beriman dengannya.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Keseluruhan pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik dan pelajar dapat memberikan maksud Asma' Ul-Husna dengan tepat.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 11/01/2012 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH:11/01/2012 (RABU)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat

- Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah

TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Tajuk tidak sempat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 12/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Berwuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 12/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat

- Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah

TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajardapat meyebutkan maksud hidayah dan rahmat secara umun.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:12/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru meminta pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui

- Guru menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut

- Guru menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul azmi beserta dugaan yang mereka hadapi

TAJUK: BERIMAN KEPADA RASUL

Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi Kehidupan para nabi dan rasul

ARAS 1: Menyebutkan nama-nama rasul yang wajib diketahui.

ARAS 2: Menerangkan sejarah hidup rasul-rasul yang wajib diketahui.

ARAS 3: Menjelaskan maksud ulul azmi.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar menerangkan maksud ulul azmi dan rasul-rasul yang diberi gelaran tersebut. Tajuk Berjaya dihabiskan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 13/01/2012 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru meminta pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui

- Guru menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut

- Guru menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul azmi beserta dugaan yang mereka hadapi

TAJUK: BERIMAN KEPADA RASUL

Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui


BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi kehidupan para nabi dan rasul.

ARAS 1: Menyebutkan nama-nama rasul yang wajib diketahui.

ARAS 2: Menerangkan sejarah hidup rasul-rasul yang wajib diketahui.

ARAS 3: Menjelaskan maksud ulul azmi.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar menerangkan maksud ulul azmi dan rasul-rasul yang diberi gelaran tersebut. Tajuk Berjaya dihabiskan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 13/01/2012 (JUMAAT)

MASA: 5.10 – 6.20

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Penerangan guru tentang maksud hidayah dan rahmat

- Perbincangan tentang cara mengekalkan hidayah

- Pelajar memberi sumbang saran tentang kelebihan hidayah dan kesan tidak mendapat hidayah

TAJUK: HIDAYAH SUMBER KEBAHGIAAN (SURAH ALI IMRAN AYAT 8)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi kehidupan para nabi dan rasul.

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula maksud hidayah dan rahmat.

No comments:

Post a Comment