Monday, 20 February 2012

Minggu Keenam

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 06/02/2012 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- cuti maulidur rasul.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:06/02/2012 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-cuti maulidur rasul

TINGKATAN: 3I/3J

TARIKH: 07/02/2012 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:07/02/2012 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI: :

- Guru menerangkan tentang biodata Saidatina Fatimah Az-zahra

- Guru menjelaskan tentang sifat mulia Saidatina Fatimah Az-zahra

- Guru menyebutkan sumbangan Saidatina Fatimah Az-zahra

- Guru meminta pelajar memberikan faedah mencontohi peribadi Saidatina Fatimah Az-Zahra

TAJUK: Keunggulan Perjuangan Tokoh-Tokoh

Unit 1: Saidatina Fatimah Az-Zahra Puteri Rasulullah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi peribadi tokoh-tokoh Islam

ARAS 1: Memberikan biodata Saidatina Fatimah Az-zahra

ARAS 2: Menerangkan sumbangan Saidatina Fatimah Az-zahra

ARAS 3: Menjelaskan faedah mencontohi peribadi Saidatina Fatimah Az-Zahra

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menerangkan secara ringkas tentang biodata Saidatina Fatimah Az-Zahra. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 07/02/2012 (SELASA)

MASA: 3.20 – 4.35

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru memberikan biodata tentang Saidina Umar

- Guru meminta pelajar menceritakan tentang riwayat hidup Saidina Umar yang mereka tahu

-Pelajar berbincang tentang sumbangan Saidina Umar

TAJUK: Saidina Umar Bin Al-Khattab Pentadbir Yang Ulung

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar makruf nahi mungkar

ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Umar Al-Khattab r.a.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Umar.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 08/02/2012 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Berwuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH:08/02/2012 (RABU)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru memberikan biodata tentang Saidina Umar

- Guru meminta pelajar menceritakan tentang riwayat hidup Saidina Umar yang mereka tahu

-Pelajar berbincang tentang sumbangan Saidina Umar

TAJUK: Saidina Umar Al-Khattab Pentadbir Yang Ulung

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar makruf nahi mungkar

ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Umar Al-Khattab r.a.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula maksud kemungkaran secara umum.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 02/02/2012 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas luar sidang berjalan dengan lancar . Sebanyak 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 09/02/2012 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru memberikan penerangan tentang maksud al-Wahid

- Guru menjelaskan pengertian al-Wahid dari segi, zat, sifat dan perbuatan

-Pelajar memberi sumbang saran tentang perbezaan sifat dan perbuatan Allah dengan manusia

TAJUK: Beriman Kepada Asma’ Ul-Husna

Unit 2: Al-Wahid (Allah Maha Esa)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara akidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Wahid.

ARAS 2: Menyatakan dalil al-Wahid sebagai asma’ Allah.

ARAS 3: Menjelaskan kesan beriman dengan al-Wahid.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat meyebutkan maksud al-Wahid. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:09/02/2012 (KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan sifat-sifat wajib bagi rasul

- Guru menerangkan sifat-sifat mustahil bagi rasul

- Guru menyatakan kepentingan mencontohi sifat wajib bagi rasul

-Guru menjelaskan sifat harus bagi rasul

TAJUK: Beriman Kepada Rasul

Unit 3: Sifat-sifat Rasul

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi sifat para nabi dan rasul

ARAS 1: Menerangkan sifat wajib, mustahil dan harus bagi rasul.

ARAS 2: Menjelaskan kepentingan mencontohi sifat wajib bagi rasul.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak mencontohi sifat wajib bagi rasul.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan sifat wajib, mustahil dan harus bagi rasul.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 10/02/2012 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan sifat-sifat wajib bagi rasul

- Guru menerangkan sifat-sifat mustahil bagi rasul

- Guru menyatakan kepentingan mencontohi sifat wajib bagi rasul

-Guru menjelaskan sifat harus bagi rasul

TAJUK: Beriman Kepada Rasul

Unit 3: Sifat-sifat Rasul

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi sifat para nabi dan rasul

ARAS 1: Menerangkan sifat wajib, mustahil dan harus bagi rasul.

ARAS 2: Menjelaskan kepentingan mencontohi sifat wajib bagi rasul.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak mencontohi sifat wajib bagi rasul.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan sifat wajib, mustahil dan harus bagi rasul.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 10/02/2012 (JUMAAT)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru memberikan penerangan tentang maksud al-Wahid

- Guru menjelaskan pengertian al-Wahid dari segi, zat, sifat dan perbuatan

-Pelajar memberi sumbang saran tentang perbezaan sifat dan perbuatan Allah dengan manusia

TAJUK: Beriman Kepada Asma’ Ul-Husna

Unit 2: Al-Wahid (Allah Maha Esa)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara akidah

ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Wahid.

ARAS 2: Menyatakan dalil al-Wahid sebagai asma’ Allah.

ARAS 3: Menjelaskan kesan beriman dengan al-Wahid.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat meyebutkan maksud al-Wahid. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

No comments:

Post a Comment