TINGKATAN: 3A/3B/3C | TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Ihsan |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN) |
MASA: 12.50 – 2.00 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 03/05/2011 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: Pafa |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan dan Iqamah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 60% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 03/05/2011(SELASA) |
MASA: 2.00– 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: : -Guru menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid -Guru menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid -Guru menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid | TAJUK: Saidina Khalid Bin Al-Walid Perwira Perkasa |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersedia berjihad demi Islam |
ARAS 1: Menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid. ARAS 3: Menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH: 03/05/2011 (SELASA) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid -Guru menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid -Guru menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid | TAJUK: Saidina Khalid Bin Al-Walid Perwira Perkasa |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Yakin akan kekuasaan dan keadilan Allah |
ARAS 1: Menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid. ARAS 3: Menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid . | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN: 3E/3F | TARIKH: 14/05/2011 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Batas Pergaulan Dalam Islam |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 70% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 04/05/2011 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu -Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu -Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu -Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan -Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil | TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah |
ARAS 1: ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu . ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan . | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud Al-Adlu secara ringkas. Rata-rata 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. 20% pelajar lagi guru berikan penerangan pada kelas akan datang. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 05/05/2011 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mandi Wajib |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 05/05/2011 (KHAMIS) |
MASA: 12.50 – 2.00 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu -Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu -Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu -Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan -Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil | TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah. |
ARAS 1: ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu . ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan . | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan . | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH: 05/05/2011(KHAMIS) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Tilawah / Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan surah Al-A'raf ayat 205 - 206 - Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas - Guru menerangkan maksud zikir -Guru menyenaraikan jenis-jenis zikir -Guru menyatakan adab – adab berzikir -Guru menjelaskan peranan zikir -Guru menerangkan factor penghalang manusia mengingati Allah -Guru membezakan ibadat manusia dengan malaikat | TAJUK: Mengingati Allah Menenangkan Hati |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Berdisiplin dan memelihara adab-adab berzikir |
ARAS 1: Menerangkan maksud zikir. ARAS 2: Menyenaraikan jenis-jenis zikir. ARAS 3: Membezakan ibadat manusia dengan malaikat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 06/05/2011 (JUMAAT) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Tilawah / Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan surah Al-A'raf ayat 205 - 206 - Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas - Guru menerangkan maksud zikir -Guru menyenaraikan jenis-jenis zikir -Guru menyatakan adab – adab berzikir -Guru menjelaskan peranan zikir -Guru menerangkan faktor penghalang manusia mengingati Allah -Guru membezakan ibadat manusia dengan malaikat | TAJUK: Mengingati Allah Menenangkan Hati |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Berdisiplin dan memelihara adab-adab berzikir |
ARAS 1: Menerangkan maksud zikir. ARAS 2: Menyenaraikan jenis-jenis zikir. ARAS 3: Membezakan ibadat manusia dengan malaikat. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan. |
Friday, 6 May 2011
Minggu Kelapan Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Penghantaran RPH M18 disediakan. Sila tambah nilai blog RPH dengan pautan yang relevan dengan P&P cikgu.
ReplyDelete