Friday, 6 May 2011

Minggu Kelapan Belas

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 02/05/2011 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan sempena cuti Hari Buruh.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 03/05/2011 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan dan Iqamah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 60% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 03/05/2011(SELASA)

MASA: 2.00– 3.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI: :

-Guru menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid

-Guru menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid

-Guru menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid

TAJUK: Saidina Khalid Bin Al-Walid Perwira Perkasa

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bersedia berjihad demi Islam

ARAS 1: Menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid.

ARAS 3: Menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 03/05/2011 (SELASA)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid

-Guru menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid

-Guru menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid

TAJUK: Saidina Khalid Bin Al-Walid Perwira Perkasa

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Yakin akan kekuasaan dan keadilan Allah

ARAS 1: Menyatakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat-sifat mulia Saidina Khalid Bin Al-Walid.

ARAS 3: Menjelaskan sumbangan Saidina Khalid Bin Al-Walid .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menceritakan biodata Saidina Khalid Bin Al-Walid secara ringkas. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 14/05/2011 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Batas Pergaulan Dalam Islam

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 70% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 04/05/2011 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu .

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan maksud Al-Adlu secara ringkas. Rata-rata 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. 20% pelajar lagi guru berikan penerangan pada kelas akan datang. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 05/05/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mandi Wajib

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 05/05/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan maksud Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu

-Guru menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Al-Adlu

-Guru menghuraikan kesan melaksanakan keadilan

-Guru menghuraikan akibat tidak berlaku adil

TAJUK: Beriman Kepada Asmaul Husna

Unit 7: Al-Adlu (Allah Maha Adil)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa yakin dengan keadilan Allah.

ARAS 1:
Menyatakan maksud Allah bersifat Al-Aldlu.

ARAS 2: Menjelaskan tanda Allah bersifat Al-Adlu .

ARAS 3: Menghuraikan kesan melaksanakan keadilan .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 05/05/2011(KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Tilawah / Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan surah Al-A'raf ayat 205 - 206

- Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas

- Guru menerangkan maksud zikir

-Guru menyenaraikan jenis-jenis zikir

-Guru menyatakan adab – adab berzikir

-Guru menjelaskan peranan zikir

-Guru menerangkan factor penghalang manusia mengingati Allah

-Guru membezakan ibadat manusia dengan malaikat

TAJUK: Mengingati Allah Menenangkan Hati

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berdisiplin dan memelihara adab-adab berzikir

ARAS 1: Menerangkan maksud zikir.

ARAS 2: Menyenaraikan jenis-jenis zikir.

ARAS 3: Membezakan ibadat manusia dengan malaikat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 06/05/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Tilawah / Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan surah Al-A'raf ayat 205 - 206

- Guru menerangkan maksud ayat secara ringkas

- Guru menerangkan maksud zikir

-Guru menyenaraikan jenis-jenis zikir

-Guru menyatakan adab – adab berzikir

-Guru menjelaskan peranan zikir

-Guru menerangkan faktor penghalang manusia mengingati Allah

-Guru membezakan ibadat manusia dengan malaikat

TAJUK: Mengingati Allah Menenangkan Hati

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berdisiplin dan memelihara adab-adab berzikir

ARAS 1: Menerangkan maksud zikir.

ARAS 2: Menyenaraikan jenis-jenis zikir.

ARAS 3: Membezakan ibadat manusia dengan malaikat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan.

1 comment:

  1. Penghantaran RPH M18 disediakan. Sila tambah nilai blog RPH dengan pautan yang relevan dengan P&P cikgu.

    ReplyDelete