Wednesday 8 February 2012

Minggu Ketiga

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 16/01/2012 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mengambil Wuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:16/01/2012 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis.

- Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

- Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia

- Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

- Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran

TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mencontohi ciri-ciri kepimpinan rasulullah

ARAS 1: Membacakan maksud hadis.

ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan amalan-amalan mukmin cemerlang. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3I/3J

TARIKH: 17/01/2012 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:17/01/2012 (SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI: :

- Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis.

- Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

- Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia

- Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

- Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran

TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah

ARAS 1: Membacakan maksud hadis.

ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan amalan-amalan mukmin cemerlang. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 17/01/2012 (SELASA)

MASA: 3.20 – 4.35

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar

Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar

-Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar


 

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Tajuk tidak dapat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 18/01/2012 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Berwuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH:18/01/2012 (RABU)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar

Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar

-Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Tajuk tidak dapat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 19/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Solat Jenazah

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 19/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar

Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar

-Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat meyebutkan maksud qasar dan jamak dari segi bahasa dan istilah. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3I/3J

TARIKH:19/01/2012 (KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan konsep melayan tetamu

- Guru menerangkan adab terhadap tetamu

Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu

- Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu

-Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu

TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial

Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu

ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu.

ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula adab terhadap tetamu secara umum.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 20/01/2012 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan konsep melayan tetamu

- Guru menerangkan adab terhadap tetamu

Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu

- Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu

-Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu

TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial

Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu

ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu.

ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula adab terhadap tetamu secara umum.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 20/01/2012 (JUMAAT)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara jamak taqdim dan jamak ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Guru menerangkan syarat solat jamak dan qasar

Guru menjelaskan hikmah rukhsah solat jamak dan qasar

-Pelajar membacakan niat solat jamak takdin dan jamak ta'khir

TAJUK: Solat Jamak dan Qasar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketakwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian hidayah dan rahmat dengan betul.

ARAS 2: Menerangkan cara mengekalkan hidayat secara ringkas.

ARAS 3: Membanding beza kelebihan mendapat hidayat dengan akibat tidak mendapat hidayat.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyebutkan semula maksud jamak dan qasar.

No comments:

Post a Comment