Friday 29 April 2011

Minggu Ketiga Belas

,TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 04/04/2011 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 60% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:04/04/2011 (ISNIN)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

-Guru menceritakan tentang pengIslaman Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

-Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

- Guru menyatakan sifat peribadi dan pengajaran mencontohi sifat Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

TAJUK: Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib Pahlawan Terbilang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya

ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan pendapat tentang riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib. Sebanyak 70% pelajar dapat memahami tajuk ini, dan 30% lagi kurang memahami tajuk ini. Guru akan memberikan latihan pengukuhan dan penerangan semula kepada pelajar terbabit.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 04/04/2011 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

-Guru menceritakan tentang pengIslaman Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

-Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

- Guru menyatakan sifat peribadi dan pengajaran mencontohi sifat Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib

TAJUK: Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib Pahlawan Terbilang

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah

ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib .

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan pendapat tentang riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 05/04/2011 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mandi Wajib

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian kecil lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:05/04/2011(SELASA)

MASA: 2.00– 3.10

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI: :

- Guru menjelaskan konsep bekerja dalam Islam

- Guru menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas

- Guru menyatakan ciri-ciri petugas yang baik dalam pekerjaan

- Guru menyebutkan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas

TAJUK: Adab Menjalankan Tugas

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mengamalkan sikap dedikasi dalam bertugas

ARAS 1: Menyatakan konsep bekerja dalam Islam.

ARAS 2: Menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas.

ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Rata-rata pelajar dapat memahami tajuk dengan baik, sebilangan kecil pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih untuk menambah kefahaman mereka. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 05/04/2011 (SELASA)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menjelaskan konsep bekerja dalam Islam

- Guru menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas

- Guru menyatakan ciri-ciri petugas yang baik dalam pekerjaan

- Guru menyebutkan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas

TAJUK: Adab Menjalankan Tugas

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mengamalkan sikap dedikasi dalam bertugas

ARAS 1: Menyatakan konsep bekerja dalam Islam.

ARAS 2: Menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas.

ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 06/04/2011 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Ihsan

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian pelajar lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:06/04/2011 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang adab ketika masuk, berada didalam masjid dan ketika keluar masjid

-Guru menjelaskan fungsi masjid dan surau

-Guru menyatakan kelebihan menjaga adab di masjid atau surau

- Guru meminta pelajar memberikan pendapat tentang implikasi amalan negatif di masjid atau surau

TAJUK: Memelihara Kesucian Masjid dan Surau

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa membaca doa ketika masuk dan keluar dari masjid.

ARAS 1:
Menyatakan adab di masjid dan di surau.

ARAS 2: Menjelaskan fungsi masjid dan surau.

ARAS 3: Menyenaraikan implikasi amalan negatif di masjid atau surau

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan bagi sebilanagn kecil pelajar yang kurang memahami tajuk ini. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .


 

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 07/04/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.30

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Mandi Wajib

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian pelajar lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 07/04/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.50 – 2.00

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang adab ketika masuk, berada didalam masjid dan ketika keluar masjid

-Guru menjelaskan fungsi masjid dan surau

-Guru menyatakan kelebihan menjaga adab di masjid atau surau

- Guru meminta pelajar memberikan pendapat tentang implikasi amalan negatif di masjid atau surau

TAJUK: Memelihara Kesucian Masjid dan Surau

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa membaca doa ketika masuk dan keluar dari masjid.

ARAS 1:
Menyatakan adab di masjid dan di surau.

ARAS 2: Menjelaskan fungsi masjid dan surau.

ARAS 3: Menyenaraikan implikasi amalan negatif di masjid atau surau

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH:07/04/2011(KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud kematian dan alam barzakh

- Guru menjelaskan hukum beriman dengan alam barzakh

- Guru menyatakan amalan menghadapi mati

- Guru menyebutkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh

TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat

Unit 1: Kematian dan Alam barzakh Satu Kepastian

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa bersedia menghadapi ujian Allah.

ARAS 1: Menyatakan maksud kematian dan alam barzakh.

ARAS 2: Menyebutkan hukum beriman dengan alam barzakh.

ARAS 3: Menerangkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh .

REFLEKSI KENDIRI:

Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. Pelajar dapat menerangkan semula maksud kematian dan alam barzakh. 20% lagi pelajar akan diberi latihan tambahan dan penerangan semula pada kelas akan datang.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 08/04/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan maksud kematian dan alam barzakh

- Guru menjelaskan hukum beriman dengan alam barzakh

- Guru menyatakan amalan menghadapi mati

- Guru menyebutkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh

TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat

Unit 1: Kematian dan Alam barzakh Satu Kepastian

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa bersedia menghadapi ujian Allah.

ARAS 1: Menyatakan maksud kematian dan alam barzakh.

ARAS 2: Menyebutkan hukum beriman dengan alam barzakh.

ARAS 3: Menerangkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh .

REFLEKSI KENDIRI:

Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang 70% pelajar dapat memahami tajuk ini. Pelajar dapat menerangkan semula maksud maksum dan mukjizat. 30% lagi pelajar akan diberi latihan tambahan dan penerangan semula pada kelas akan datang.

No comments:

Post a Comment