Friday 28 January 2011

Minggu Keempat

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 24/01/2011 (ISNIN)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: PUASA

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 75% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:24/01/2011 (ISNIN)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Pelajar membuat nota dan latihan

TAJUK: Solat Qasar dan Jamak

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyebutkan maksud solat qasar dan jamak.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 24/01/2011 (ISNIN)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir

- Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa

-Pelajar membuat nota dan latihan

TAJUK: Solat Qasar dan Jamak

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul

ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul.

ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan maksuk solat qasar dan jamak.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 25/01/2011 (SELASA)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Berwuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH:25/01/2011(SELASA)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI: :

- Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis.

- Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

- Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia

- Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

- Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran

TAJUK: Amalam Mukmin Cemerlang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah

ARAS 1: Membacakan maksud hadis.

ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan memberikan 3 amalan mukmin cemerlang.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 25/01/2011 (SELASA)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Hadis

AKTIVITI:

- Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis.

- Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

- Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia

- Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

- Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran

TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah

ARAS 1: Membacakan maksud hadis.

ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang

ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik"

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan 3amalan mukmin cemerlang dan kelebihannya.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 26/01/2011 (RABU)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: PUASA

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH:26/01/2011 (RABU)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK: :

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas ditangguhkan kerana guru menghadiri medical checkup. Kelas akan disambung pada masa akan datang.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 27/01/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.30 – 12.40

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Berwuduk

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan     

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 27/01/2011 (KHAMIS)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru memberikan biodata tentang Saidina Umar

- Guru meminta pelajar menceritakan tentang riwayat hidup Saidina Umar yang mereka tahu

-Pelajar berbincang tentang sumbangan Saidina Umar

TAJUK: : Saidina Umar Bin Al-Khattab Pentadbir yang Ulung

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas.

ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Umar Al-Khattab r.a.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar, pelajar dapat menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Umar.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH:27/01/2011(KHAMIS)

MASA: 4.00 – 5.10

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan konsep melayan tetamu

- Guru menerangkan adab terhadap tetamu

Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu

- Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu

-Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu

TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial

Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu

ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu.

ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 28/01/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 3.10

BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan konsep melayan tetamu

- Guru menerangkan adab terhadap tetamu

Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu

- Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu

-Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu

TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial

Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu

ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu.

ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu.

ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan implikasi tidak beradab dengan tetamu.

1 comment: