TINGKATAN: 3F/3G
|
TARIKH: 14/01/2013
(ISNIN)
|
MASA: 11.30 –
12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Solat
Jenazah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan
dengan lancar , lebih kurang 5% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN:1I/1J
|
TARIKH:14/01/2013
(ISNIN)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Tilawah/Kefahaman
Ayat
|
AKTIVITI:
- Wakil pelajar
membacakan surah Al-Baqarah ayat 1-5.
-Guru menerangkan
maksud ayat secara ringkas.
-Guru menjelaskan
maksud Taqwa dan menyatakan ciri-ciri
orang yang bertaqwa.
-Guru menjelaskan
usaha untuk menjadi orang yang bertaqwa.
-Guru menerangkan
kelebihan menjadi orang yang bertaqwa.
|
TAJUK: Al-Quran
Menjana Kecemerlangan Hidup
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan maksud taqwa.
ARAS 2: Menyenaraikan ciri-ciri orang yang
bertaqwa.
ARAS 3: Menjelaskan kelebihan orang yang
bertaqwa.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Pelajar dapat menerangkan ciri-ciri orang bertaqwa secara ringkas.
|
|
TINGKATAN: 1I/1J
|
TARIKH: 15/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 11.30 – 12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Mengucap Dua Kalimah Syahadah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar
telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN:3A/3B/3C
|
TARIKH:15/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Akidah
|
AKTIVITI: :
- Guru meminta
pelajar menyebutkan 25 nama rasul yang wajib diketahui
- Guru
menerangkan satu persatu sejarah rasul-rasul tersebut
- Guru
menjelaskan maksud ulul azmi dan nama rasul-rasul yang digelar sebagai ulul
azmi beserta dugaan yang mereka hadapi
|
TAJUK: BERIMAN KEPADA RASUL
Unit 2: Rasul-rasul yang wajib diketahui
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan pengertian nabi dan rasul.
ARAS 2:
Menjelaskan
peranan rasul sebagai
pemimpin.
ARAS 3:
Menerangkan keimanan kepada
Allah dan rasul dapat menjamin kebahagiaan didunia dan akhirat.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Pelajar dapat menyatakan pengertian nabi dan rasul secara ringkas.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 16/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: Tilawah/Kefahamana
Ayat
|
AKTIVITI:
- Wakil pelajar
membacakan surah Al-Baqarah ayat 1-5.
-Guru menerangkan
maksud ayat secara ringkas.
-Guru menjelaskan
maksud Taqwa dan menyatakan ciri-ciri
orang yang bertaqwa.
-Guru menjelaskan
usaha untuk menjadi orang yang bertaqwa.
-Guru menerangkan
kelebihan menjadi orang yang bertaqwa.
|
TAJUK: Al-Quran Menjana
Kecemerlangan Hidup
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan maksud taqwa.
ARAS 2: Menyenaraikan ciri-ciri orang yang
bertaqwa.
ARAS 3: Menjelaskan kelebihan orang yang
bertaqwa.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Pelajar dapat menerangkan ciri-ciri orang bertaqwa secara ringkas.
|
|
TINGKATAN: 3A/3B/3C
|
TARIKH: 16/01/2013
(RABU)
|
MASA: 11.30 –
12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Solat
Jenazah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar, lebih kurang 6% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN:3F/3G
|
TARIKH:16/01/2013(RABU)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: Ibadah
|
AKTIVITI:
- Menerangkan
maksud solat ketika sakit
- Menjelaskan
kaifiah melakukan solat ketika sakit
-Menyenaraikan
hikmah rukhsah solat ketika sakit
-Menerangkan
sebab diwajibkan solat walaupun ketika sakit
-Membezakan
rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir
|
TAJUK: Solat Ketika Sakit
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud solat ketika sakit.
ARAS 2: Menerangkan skaifiah melakukan
solat ketika sakit.
ARAS 3: Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan
rukhsah solat semasa musafir.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% dapat memahami
tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan maksud solat ketika sakit.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 17/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 11.30 – 12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Mengucap Dua
Kalimah Syahadah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas ditangguhkan
kerana guru terlibat dengan mesyuarat Panitia Pendidikan Islam.
|
|
TINGKATAN: 3A/3B/3C
|
TARIKH: 17/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Ibadah
|
AKTIVITI:
- Menerangkan
maksud solat ketika sakit
- Menjelaskan
kaifiah melakukan solat ketika sakit
-Menyenaraikan
hikmah rukhsah solat ketika sakit
-Menerangkan
sebab diwajibkan solat walaupun ketika sakit
-Membezakan
rukhsah solat ketika sakit dan rukhsah solat semasa musafir
|
TAJUK: Solat
Ketika Sakit
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud solat ketika sakit.
ARAS 2: Menerangkan skaifiah melakukan
solat ketika sakit.
ARAS 3: Membezakan rukhsah solat ketika sakit dan
rukhsah solat semasa musafir.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami
tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan maksud solat ketika sakit.
|
|
TINGKATAN:1I/1J
|
TARIKH:17/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: Hadis
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan pengertian hadis
-Guru menjelaskan
hadis sebagai sumber rujukan
-Guru membezakan
antara hadis dan Al-Quran
-Guru menerangkan
maksud perawi dan syarat-syaratnya.
|
TAJUK: Pengenalan
Hadis
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud hadis.
ARAS 2: Menjelaskan kedudukan hadis sebagai
sumber hukum.
ARAS 3: Membezakan antara hadis dan
Al-Quran.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% pelajar dapat
memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum
memahaminya dengan baik.
|
|
TINGKATAN:3F/3G
|
TARIKH: 18/01/2013
(JUMAAT)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Adab
Dan Akhlak Islamiah
|
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan
konsep melayan tetamu
- Guru
menerangkan adab terhadap tetamu
- Guru
menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu
-Guru menyatakan
implikasi tidak beradab dengan tetamu
-Guru
menghuraikan adab sebagai tetamu
|
TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial
Unit 1: Adab Menerima Dan Melayan Tetamu
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud tetamu.
ARAS 2: Menerangkan adab terhadqap tetamu.
ARAS 3: Menghuraikan implikasi tidak
beradab dengan tetamu.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat
memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat membezakan adab melayan tetamu yang
baik dan sebaliknya.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 18/01/2013
(JUMAAT)
|
MASA: 5.10 – 6.20
|
BAHAGIAN: Hadis
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan pengertian hadis
-Guru menjelaskan
hadis sebagai sumber rujukan
-Guru membezakan
antara hadis dan Al-Quran
-Guru menerangkan
maksud perawi dan syarat-syaratnya.
|
TAJUK: Pengenalan
Hadis
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud hadis.
ARAS 2: Menjelaskan kedudukan hadis sebagai
sumber hukum.
ARAS 3: Membezakan antara hadis dan
Al-Quran.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat
memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum
memahaminya dengan baik.
|
Monday, 4 March 2013
Minggu Ketiga
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment