TINGKATAN: 3F/3G
|
TARIKH: 21/01/2013
(ISNIN)
|
MASA: 11.30 –
12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Solat
Jenazah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan
dengan lancar , lebih kurang 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan
mereka.
|
|
TINGKATAN:1I/1J
|
TARIKH:21/01/2013
(ISNIN)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Ibadah
|
AKTIVITI:
- Guru
menjelaskan maksud fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menerangkan
perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah
-Guru
menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah
|
TAJUK: Fardu Ain
Dan Fardu Kifayah
Unit 1: Konsep
Fardu Ain dan Fardu Kifayah
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan maksud fardu ain dan fardu
kifayah.
ARAS 2: Menyenaraikan perkara fardu ain dan
fardu kifayah.
ARAS 3: Menjelaskan perbezaan antara fardu
ain dan fardu kifayah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Guru memberikan penjelasan tambahan untuk pelajar yang kurang memahami
tajuk ini..
|
|
TINGKATAN: 1I/1J
|
TARIKH: 22/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 11.30 – 12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Rukun Iman
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
- Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang
20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN:3A/3B/3C
|
TARIKH:22/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Adab
Dan Akhlak Islamiah
|
AKTIVITI: :
- Guru menjelaskan
konsep melayan tetamu
- Guru
menerangkan adab terhadap tetamu
- Guru
menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu
-Guru menyatakan
implikasi tidak beradab dengan tetamu
-Guru
menghuraikan adab sebagai tetamu
|
TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial
Unit 1: Adab Menerima Dan Melayan tetamu
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
maksud tetamu.
ARAS 2: Menerangkan adab terhadqap tetamu.
ARAS 3: Menghuraikan implikasi tidak
beradab dengan tetamu.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Pelajar dapat menyatakan maksud tetamu secara ringkas.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 22/01/2013
(SELASA)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: Ibadah
|
AKTIVITI:
- Guru
menjelaskan maksud fardu ain dan fardu kifayah
-Guru menerangkan
perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah
-Guru
menyenaraikan perkara fardu ain dan fardu kifayah
|
TAJUK: Fardu Ain
Dan Fardu Kifayah
Unit 1: Konsep
Fardu Ain dan Fardu Kifayah
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan maksud fardu ain dan fardu
kifayah.
ARAS 2: Menyenaraikan perkara fardu ain dan
fardu kifayah.
ARAS 3: Menjelaskan perbezaan antara fardu
ain dan fardu kifayah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan
baik. Pelajar dapat membezakan perkara fardu ain dan fardu kifayah .
|
|
TINGKATAN: 3A/3B/3C
|
TARIKH: 23/01/2013
(RABU)
|
MASA: 11.30 –
12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Solat
Jenazah
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
dengan lancar, lebih kurang 10% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN:3F/3G
|
TARIKH:23/01/2013(RABU)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: Hadis
|
AKTIVITI:
- Guru membacakan
petikan hadis dan menerangkan maksudnya secara ringkas
- Guru
menerangkan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis dan kelebihannya
-Guru menjelaskan
akhlak mulia terhadap Allah dan manusia
|
TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
amalan-amalan mukmin cemerlang.
ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin
cemerlang.
ARAS 3: Mengamalkan amalan dalam kehidupan seharian.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami
tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan amalan mukmin cemerlang
berdasarkan hadis.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 24/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 11.30 – 12.40
|
BAHAGIAN: PAFA
|
AKTIVITI:
- Guru menerangkan
secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar
- Guru menyoal
soalan yang berkaitan
- Pelajar
menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal
|
TAJUK: Rukun Iman
|
BBM:
- Buku Rujukan
PAFA
|
|
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul
ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah
ditentukan
ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan
lancar. Lebih kurang 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.
|
|
TINGKATAN: 3A/3B/3C
|
TARIKH: 24/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Hadis
|
AKTIVITI:
- Guru membacakan
petikan hadis dan menerangkan maksudnya secara ringkas
- Guru
menerangkan amalan mukmin cemerlang berdasarkan hadis dan kelebihannya
-Guru menjelaskan
akhlak mulia terhadap Allah dan manusia
|
TAJUK: Amalan
Mukmin Cemerlang
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
amalan-amalan mukmin cemerlang.
ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin
cemerlang.
ARAS 3: Mengamalkan amalan dalam kehidupan seharian.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% dapat memahami
tajuk dengan baik. Pelajar dapat menyatakan amalan mukmin cemerlang
berdasarkan hadis.
|
|
TINGKATAN:1I/1J
|
TARIKH:24/01/2013
(KHAMIS)
|
MASA: 4.00 – 5.10
|
BAHAGIAN: ibadah
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah terhadap individu,
masayarakat dan Negara.
-Guru menjelaskan
akibat mengabaikan fardu ain dan fardu kifayah
|
TAJUK: Fardu Ain
Dan Fardu Kifayah
Unit 2:
Kepentingan Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
kepentingan fardu ain dan fardu kifayah.
ARAS 2:
ARAS 3:
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat
memahami tajuk ini. Guru memberi penerangan tambahan bagi pelajar yang belum
memahaminya dengan baik.
|
|
TINGKATAN:3F/3G
|
TARIKH: 25/01/2013
(JUMAAT)
|
MASA: 2.00 – 3.10
|
BAHAGIAN: Sirah
|
AKTIVITI:
- Guru menjelaskan
riwayat hidup Saidatina Fatimah
- Guru
menerangkan sifat peribadi Saidatina Fatimah
- Guru
menjelaskan sumbangan Saidatina Fatimah
-Guru menyatakan kelebihan
mencontohi sifat peribadi Saidatina Fatimah
|
TAJUK: Keunggulan Perjuangan Tokoh-Tokoh
Unit 1: Saidatina Fatimah Az-Zahra Puteri
Rasulullah
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
riwayat hidup secara ringkas.
ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi
Saidatina Fatimah.
ARAS 3: Mencontohi sifat peribadi Saidatina
Fatimah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat
memahami tajuk dengan baik. Pelajar dapat menceritakan riwayat hidup
Saidatina Fatimah.
|
|
TINGKATAN:1E/1F
|
TARIKH: 25/01/2013
(JUMAAT)
|
MASA: 5.10 – 6.20
|
BAHAGIAN: Ibadah
|
AKTIVITI:
- Guru
menerangkan kepentingan fardu ain dan fardu kifayah terhadap individu,
masayarakat dan Negara.
-Guru menjelaskan
akibat mengabaikan fardu ain dan fardu kifayah
|
TAJUK: Fardu Ain
Dan Fardu Kifayah
Unit 2:
Kepentingan Fardu Ain Dan Fardu Kifayah
|
BBM:
- Buku Teks
- Buku Rujukan
|
|
ARAS 1: Menyatakan
kepentingan fardu ain dan fardu kifayah.
ARAS 2:
ARAS 3:
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Sesi
pembelajaran berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat
memahami tajuk ini.
|
Monday, 4 March 2013
Minggu Keempat
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment