Friday, 5 August 2011

Minggu Ketiga Puluh Satu

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 01/08/2011 (ISNIN)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Tulisan Jawi

AKTIVITI:

- Guru memberikan latihan menulis jawi kepada pelajar

TAJUK: Tulisan Jawi

BBM:

- Salinan huruf-huruf jawi

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menyebutkan huruf-huruf jawi.

ARAS 2: Menyambungkan huruf-huruf jawi.

ARAS 3: Menulis jawi daripada tulisan rumi.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas ditangguhkan kerana cuti sekolah.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 01/08/2011 (ISNIN)

MASA: 12.05 – 1.15

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas ditangguhkan kerana cuti sekolah.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH:01/08/2011 (ISNIN)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas ditangguhkan kerana cuti sekolah.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 02/08/2011 (SELASA)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Amali Solat

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 70% telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 02/08/2011(SELASA)

MASA: 1.15– 2.20

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI: :

- Guru menyatakan kewajipan menunaikan zakat harta

- Guru membanding beza antara zakat, sedekah dan cukai

- Guru menyenaraikan syarat-syarat wajib zakat harta

-Guru menerangkan jenis harta benda yang diwajibkan zakat

-Guru menghuraikan hikmah zakat fitrah

-Guru menerangkan asnaf yang berhak menerima zakat

-Guru menerangkan hikmah Allah menetapkan asnaf

TAJUK: Zakat Harta

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Mensyukuri nikmat Allah

ARAS 1: Menyatakan kewajipan menunaikan zakat harta.

ARAS 2: Membanding beza antara zakat, sedekah dan cukai.

ARAS 3: Menghuraikan hikmah zakat fitrah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar agar lebih jelas. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 02/08/2011 (SELASA)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan kewajipan menunaikan zakat harta

- Guru membanding beza antara zakat, sedekah dan cukai

- Guru menyenaraikan syarat-syarat wajib zakat harta

-Guru menerangkan jenis harta benda yang diwajibkan zakat

-Guru menghuraikan hikmah zakat fitrah

-Guru menerangkan asnaf yang berhak menerima zakat

-Guru menerangkan hikmah Allah menetapkan asnaf

TAJUK: Zakat harta

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menunaikan tanggungjawab dengan ikhlas.

ARAS 1: Menyatakan kewajipan menunaikan zakat harta.

ARAS 2: Membanding beza antara zakat, sedekah dan cukai.

ARAS 3: Menghuraikan hikmah zakat fitrah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar agar lebih jelas. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 03/08/2011 (RABU)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Tulisan Jawi

AKTIVITI:

Guru memberikan latihan menulis jawi kepada pelajar

TAJUK: Tulisan Jawi

BBM:

- Salinan huruf-huruf jawi

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menyebutkan huruf-huruf jawi.

ARAS 2: Menyambungkan huruf-huruf jawi.

ARAS 3: Menulis jawi daripada tulisan rumi.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya para pelajar masih sangat lemah dalam penulisan jawi. Hanya 30% sahaja pelajar yang mahir dalam tulisan jawi. Guru akan memberikan lebih banyak latihan tulisan jawi kepada pelajar.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 03/08/2011 (RABU)

MASA: 1.15 – 2.20

BAHAGIAN: Adab Dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan keperluan memelihara adab beribadat

-Guru menjelaskan perbezaan antara ibadat dan adat

-Guru menghuraikan adab-adab beribadat yang diterima Allah

-Guru menjelaskan hikmah memelihara adab beribadat dalam kehidupan seharian

-Guru menerangkan akibat meninggalkan adab beribadat kepada Allah

TAJUK: Wawasan Beribadat

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara dan mengingati waktu solat

ARAS 1: Menyatakan keperluan memelihara adab beribadat.

ARAS 2: Menjelaskan perbezaan antara ibadat dan adat

ARAS 3: Menghuraikan adab-adab beribadat yang diterima Allah

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 04/08/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Amali Solat

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 70% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 04/08/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.05 – 1.15

BAHAGIAN: Adab Dan Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menyatakan keperluan memelihara adab beribadat

-Guru menjelaskan perbezaan antara ibadat dan adat

-Guru menghuraikan adab-adab beribadat yang diterima Allah

-Guru menjelaskan hikmah memelihara adab beribadat dalam kehidupan seharian

-Guru menerangkan akibat meninggalkan adab beribadat kepada Allah

TAJUK: Wawasan Beribadat

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara dan mengingati waktu solat

ARAS 1: Menyatakan keperluan memelihara adab beribadat.

ARAS 2: Menjelaskan perbezaan antara ibadat dan adat

ARAS 3: Menghuraikan adab-adab beribadat yang diterima Allah

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 04/08/2011(KHAMIS)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud di Mahsyar

- Guru menceritakan keadaan di Mahsyar

- Guru menjelaskan syafaat di Mahsyar

-Guru menerangkan jenis harta benda yang diwajibkan zakat

-Guru menjelaskan golongan yang layak menerima syafaat

-Guru menghuraikan hikmah Mahsyar dan syafaat


TAJUK: Perhimpunan Di Mahsyar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sabar menghadapi ujian dan pasrah dengan ketentuan Allah

ARAS 1: Menyatakan maksud di Mahsyar.

ARAS 2: Menceritakan keadaan di Mahsyar.

ARAS 3: Menghuraikan hikmah hikmah Mahsyar dan syafaat.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 05/08/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 2.50

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan maksud di Mahsyar

- Guru menceritakan keadaan di Mahsyar

- Guru menjelaskan syafaat di Mahsyar

-Guru menerangkan jenis harta benda yang diwajibkan zakat

-Guru menjelaskan golongan yang layak menerima syafaat

-Guru menghuraikan hikmah Mahsyar dan syafaat


TAJUK: Perhimpunan Di Mahsyar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sabar menghadapi ujian dan pasrah dengan ketentuan Allah

ARAS 1: Menyatakan maksud di Mahsyar.

ARAS 2: Menceritakan keadaan di Mahsyar.

ARAS 3: Menghuraikan hikmah hikmah Mahsyar dan syafaat.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

2 comments:

  1. RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete
  2. Dear Cikgu,
    Once again, congratulations for producing a precise piece of work. Keep it up and have a nice day!

    ReplyDelete