Friday, 26 August 2011

Minggu Ketiga Puluh Empat

TINGKATAN: 3A/3B/3C

TARIKH: 22/08/2011 (ISNIN)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Tulisan Jawi

AKTIVITI:

- Guru memberikan latihan menulis jawi kepada pelajar

TAJUK: Tulisan Jawi

BBM:

- Salinan huruf-huruf jawi

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menyebutkan huruf-huruf jawi.

ARAS 2: Menyambungkan huruf-huruf jawi.

ARAS 3: Menulis jawi daripada tulisan rumi.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Terdapat peningkatan dalam kemahiran tulisan jawi. Guru memberikan latihan tambahan kepada pelajar.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 22/08/2011 (ISNIN)

MASA: 12.05 – 1.15

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

-Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran ayat 133-136

-Guru menyatakan maksud ayat secara ringkas

-Guru menyenaraikan sifat orang bertakwa berdasarkan ayat

-Guru menghuraikan cara-cara bertaubat dan beristighfar

-Guru menghuraikan kelebihan memberi kemaafan dan balasan terhadap orang yang mendapat keampunan Allah

TAJUK: Segera Bertaubat Dan Beristighfar

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Segera bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan

ARAS 1: Menyatakan maksud ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyenaraikan sifat orang bertakwa berdasarkan ayat.

ARAS 3: Menghuraikan kelebihan memberi kemaafan dan balasan terhadap orang yang mendapat keampunan Allah.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 70% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar yang kurang memahami tajuk ini. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:2E/2F

TARIKH: 22/08/2011 (ISNIN)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

-Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran ayat 133-136

-Guru menyatakan maksud ayat secara ringkas

-Guru menyenaraikan sifat orang bertakwa berdasarkan ayat

-Guru menghuraikan cara-cara bertaubat dan beristighfar

-Guru menghuraikan kelebihan memberi kemaafan dan balasan terhadap orang yang mendapat keampunan Allah

TAJUK: Segera Bertaubat Dan Beristighfar

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Segera bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan

ARAS 1: Menyatakan maksud ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyenaraikan sifat orang bertakwa berdasarkan ayat.

ARAS 3: Menghuraikan kelebihan memberi kemaafan dan balasan terhadap orang yang mendapat keampunan Allah.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar yang kurang memahami tajuk ini. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 23/08/2011 (SELASA)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Pafa

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Amali Solat

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 80% telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 23/08/2011(SELASA)

MASA: 1.15– 2.20

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI: :

- Guru menyatakan pengertian Al-Hisab

- Guru menjelaskan proses perlaksanaan Al-Hisab

- Guru menerangkan hikmah Al-Hisab

-Guru menghuraikan kepentingan beriman kepada Al-Hisab

TAJUK: Al-Hisab Perhitungan Yang Adil

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa melakukan kerja dengan teliti dan berkualiti

ARAS 1: Menyatakan pengertian Al-Hisab .

ARAS 2: Menjelaskan proses perlaksanaan Al-Hisab.

ARAS 3: Menghuraikan kepentingan beriman kepada Al-Hisab.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 80% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar agar lebih jelas. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 23/08/2011 (SELASA)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN: Akidah

AKTIVITI:

- Guru menyatakan pengertian Al-Hisab

- Guru menjelaskan proses perlaksanaan Al-Hisab

- Guru menerangkan hikmah Al-Hisab

-Guru menghuraikan kepentingan beriman kepada Al-Hisab

TAJUK: Al-Hisab Perhitungan Yang Adil

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa melakukan kerja dengan teliti dan berkualiti

ARAS 1: Menyatakan pengertian Al-Hisab .

ARAS 2: Menjelaskan proses perlaksanaan Al-Hisab.

ARAS 3: Menghuraikan kepentingan beriman kepada Al-Hisab.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya 90% pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan kepada pelajar agar lebih jelas. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan.

TINGKATAN: 3E/3F

TARIKH: 24/08/2011 (RABU)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: Tulisan Jawi

AKTIVITI:

Guru memberikan latihan menulis jawi kepada pelajar

TAJUK: Tulisan Jawi

BBM:

- Salinan huruf-huruf jawi

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menyebutkan huruf-huruf jawi.

ARAS 2: Menyambungkan huruf-huruf jawi.

ARAS 3: Menulis jawi daripada tulisan rumi.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya para pelajar masih sangat lemah dalam penulisan jawi. Hanya 40% sahaja pelajar yang mahir dalam tulisan jawi. Guru akan memberikan lebih banyak latihan tulisan jawi kepada pelajar.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 24/08/2011 (RABU)

MASA: 1.15 – 2.20

BAHAGIAN: Perbincangan dan Pembetulan

AKTIVITI:

-Guru mengembalikan soalan Ujian Bulanan 2 kepada pelajar

-Guru dan pelajar bersama-sama berbincang tentang jawapan

-Pelajar membuat pembetulan

TAJUK: Soalan Ujian Bulanan 2

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu pengetahuan

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 25/08/2011 (KHAMIS)

MASA: 11.00 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Amali Solat

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. 80% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2E/2F

TARIKH: 25/08/2011 (KHAMIS)

MASA: 12.05 – 1.15

BAHAGIAN: Perbincangan dan Pembetulan

AKTIVITI:

-Guru mengembalikan soalan Ujian Bulanan 2 kepada pelajar

-Guru dan pelajar bersama-sama berbincang tentang jawapan

-Pelajar membuat pembetulan

TAJUK: Soalan Ujian Bulanan 2

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:3A/3B/3C

TARIKH: 25/08/2011(KHAMIS)

MASA: 3.05 – 4.10

BAHAGIAN: Perbincangan dan Pembetulan

AKTIVITI:

-Guru mengembalikan soalan Ujian Bulanan 2 kepada pelajar

-Guru dan pelajar bersama-sama berbincang tentang jawapan

-Pelajar membuat pembetulan

TAJUK: Peperiksaan Pra PMR 2

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:3E/3F

TARIKH: 26/08/2011 (JUMAAT)

MASA: 2.00 – 2.50

BAHAGIAN: Perbincangan dan Pembetulan

AKTIVITI:

-Guru mengembalikan soalan Ujian Bulanan 2 kepada pelajar

-Guru dan pelajar bersama-sama berbincang tentang jawapan

-Pelajar membuat pembetulan

TAJUK: Peperiksaan Pra PMR 2

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar memberikan kerjasama yang baik.

No comments:

Post a Comment