TINGKATAN: 3A/3B/3C | TARIKH: 24/01/2011 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: PUASA |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar sebanyak 75% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:24/01/2011 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa -Pelajar membuat nota dan latihan | TAJUK: Solat Qasar dan Jamak |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyebutkan maksud solat qasar dan jamak. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 24/01/2011 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru memberikan perbezaan antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir - Guru meminta pelajar memberikan perbezaan antara solat fardhu secara jamak dan Qasar dengan solat fardhu secara biasa -Pelajar membuat nota dan latihan | TAJUK: Solat Qasar dan Jamak |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsoh solat dengan betul ARAS 2: Menyatakan pengertian qasar dan jamak dengan betul. ARAS 3: Menjelaskan konsep solat qasar dan jamak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan maksuk solat qasar dan jamak. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 25/01/2011 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Berwuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH:25/01/2011(SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: : - Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis. - Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang - Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia - Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" - Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran | TAJUK: Amalam Mukmin Cemerlang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah |
ARAS 1: Membacakan maksud hadis. ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan memberikan 3 amalan mukmin cemerlang. | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH: 25/01/2011 (SELASA) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Hadis |
AKTIVITI: - Guru meminta seorang wakil pelajar membacakan maksud hadis. - Guru menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang - Guru menjelaskan akhlak mulia terhadap Allah dan manusia - Guru menerangkan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" - Guru menjelaskan amalan yang mendapat pembelaan dan pendakwaan Al-Quran | TAJUK: Amalan Mukmin Cemerlang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bertaubat kepada Allah |
ARAS 1: Membacakan maksud hadis. ARAS 2: Menerangkan kelebihan amalan mukmin cemerlang ARAS 3: Menjelaskan maksud "Al-Quran hujjatun laka au alaik" | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan 3amalan mukmin cemerlang dan kelebihannya. | |
TINGKATAN: 3E/3F | TARIKH: 26/01/2011 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: PUASA |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:26/01/2011 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: : |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas ditangguhkan kerana guru menghadiri medical checkup. Kelas akan disambung pada masa akan datang. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 27/01/2011 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Berwuduk |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas luar sidang belum bermula. Sebanyak 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 27/01/2011 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru memberikan biodata tentang Saidina Umar - Guru meminta pelajar menceritakan tentang riwayat hidup Saidina Umar yang mereka tahu -Pelajar berbincang tentang sumbangan Saidina Umar | TAJUK: : Saidina Umar Bin Al-Khattab Pentadbir yang Ulung |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Amar Ma'ruf Nahi Mungkar |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Umar Al-Khattab r.a secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Umar Al-Khattab r.a. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar, pelajar dapat menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Umar. | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH:27/01/2011(KHAMIS) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan konsep melayan tetamu - Guru menerangkan adab terhadap tetamu Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu - Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu -Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu | TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu |
ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu. ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu. ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan implikasi tidak beradab dengan tetamu. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 28/01/2011 (JUMAAT) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan konsep melayan tetamu - Guru menerangkan adab terhadap tetamu Guru menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu - Guru menyatakan kelebihan melayan tetamu -Guru menjelaskan implikasi tidak beradab dengan tetamu | TAJUK: Adab Dalam Hubungan Sosial Unit 1: Adab Menerima dan Melayan Tetamu |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Ikhlas melayan tetamu |
ARAS 1: Menerangkan konsep melayan tetamu. ARAS 2: Menjelaskan batas-batas pergaulan bersama-sama tetamu. ARAS 3: Menyatakan implikasi tidak beradab dengan tetamu. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan implikasi tidak beradab dengan tetamu. |
Friday, 28 January 2011
Minggu Keempat
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
You have done a great job.
ReplyDeleteThanks
GKTV