Friday, 3 September 2010

Minggu Ketiga Puluh Tiga

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 16/08/2010 (ISNIN)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:1E/1F

TARIKH:16/08/2010 (ISNIN)

MASA: 3.00 – 4.00

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan maksud samak

-Guru menyebutkan bahan-bahan untuk samak satu persatu

-Guru menunjukkan demonstari samak secara ringkas

- Guru menjelaskan kulit haiwan yang boleh disamak dan yang tidak boleh disamak

-Guru menerangkan hikmah melakukan samak

TAJUK: Samak

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:
Menentukan diri, alat dan pakaian dalam keadaan bersih.

ARAS 1: Memahami pengertian sertu dan samak.

ARAS 2: Menyatakan perbezaan antara sertu dan samak.

ARAS 3: Menjelaskan rasional kepentingan sertu dan samak.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 17/08/2010 (SELASA)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Beristinjak

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 20% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH:17/08/2010 (SELASA)

MASA: 2.30 – 3.30

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang konsep beribadah secara ringkas

- Murid member sumbang saran tentang amalan beribadah dalam kehidupan seharian mereka

- Guru membanding beza antara adat dan ibadah

-Guru menjelaskan tentang hikmah dan adab dalam beribadah

TAJUK: Wawasan Beribadah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Patuh dan taat pada perintah Allah Taala

ARAS 1: Menyatakan konsep ibadat secara ringkas. ARAS 2: Membanding beza antara ibadat dengan adat. ARAS 3: Menerangkan kepentingan menjaga adab ketika beribadat secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 18/08/2010 (RABU)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Beristinjak

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 25% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 18/08/2010 (RABU)

MASA: 1.15 – 2.15

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

- Guru menerangkan tentang konsep beribadah secara ringkas

- Murid member sumbang saran tentang amalan beribadah dalam kehidupan seharian mereka

- Guru membanding beza antara adat dan ibadah

-Guru menjelaskan tentang hikmah dan adab dalam beribadah

TAJUK: Wawasan Beribadah

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Patuh dan taat pada perintah Allah Taala

ARAS 1: Menyatakan konsep ibadat secara ringkas. ARAS 2: Membanding beza antara ibadat dengan adat. ARAS 3: Menerangkan kepentingan menjaga adab ketika beribadat secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN: 1I/1J

TARIKH: 18/08/2010 (RABU)

MASA: 3.00 – 4.00

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan maksud samak

-Guru menyebutkan bahan-bahan untuk samak satu persatu

-Guru menunjukkan demonstari samak secara ringkas

- Guru menjelaskan kulit haiwan yang boleh disamak dan yang tidak boleh disamak

-Guru menerangkan hikmah melakukan samak

TAJUK: Samak

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menentukan diri, alat dan pakaian dalam keadaan bersih.

ARAS 1: Memahami pengertian sertu dan samak.

ARAS 2: Menyatakan perbezaan antara sertu dan samak.

ARAS 3: Menjelaskan rasional kepentingan sertu dan samak.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan agak baik. Perhatian pelajar terhadap pembelajaran agak lancar.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 19/08/2010 (KHAMIS)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 19/08/2010 (KHAMIS)

MASA: 1.15 – 2.15

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang konsep menuntut ilmu

-Guru membanding beza antara pelajar yang beradab menuntut ilmu dan pelajar yang tidak menjaga adab menuntut ilmu

- Guru menyenaraikan adab-adab menuntut ilmu

-Guru menjelaskan kepentingan adab menuntut ilmu

TAJUK: Adab Menuntut Ilmu

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berusaha menambah ilmu

ARAS 1: Mengetahui konsep menuntut ilmu.

ARAS 2: Menyenaraikan adab-adab menuntut ilmu.

ARAS 3: Membezakan ilmu-ilmu yang berfaedah dan tidak berfaedah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 19/08/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.30 – 3.30

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Abdur Rahman Bin Auf

- Guru menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas

- Guru
menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman Bin Auf

TAJUK: Saidina Abdur Rahman Bin Auf Ahli Perniagaan Berwawasan

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya.

ARAS 1: Menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Abdur Rahman Bin Auf.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 20/08/2010 (JUMAAT)

MASA: 3.30 – 4.20

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

- Guru menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Abdur Rahman Bin Auf

- Guru menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas

- Guru
menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman Bin Auf

TAJUK: Saidina Abdur Rahman Bin Auf Ahli Perniagaan Berwawasan

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI:
Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya.

ARAS 1: Menceritakan secara ringkas tentang riwayat hidup Saidina Abdur Rahman Bin Auf.

ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman Bin Auf secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman Bin Auf.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 20/08/2010 (JUMAAT)

MASA: 4.20 – 5.10

BAHAGIAN: Akhlak Islamiah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan tentang konsep menuntut ilmu

-Guru membanding beza antara pelajar yang beradab menuntut ilmu dan pelajar yang tidak menjaga adab menuntut ilmu

- Guru menyenaraikan adab-adab menuntut ilmu

-Guru menjelaskan kepentingan adab menuntut

TAJUK: Adab Menuntut Ilmu


 

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Berusaha menambah ilmu

ARAS 1: Mengetahui konsep menuntut ilmu.

ARAS 2: Menyenaraikan adab-adab menuntut ilmu.

ARAS 3: Membezakan ilmu-ilmu yang berfaedah dan tidak berfaedah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan agak lancar.

No comments:

Post a Comment