TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 30/08/2010 (ISNIN) |
MASA: 10.50 – 12.00 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1E/1F | TARIKH:30/08/2010 (ISNIN) |
MASA: 3.00 – 4.00 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan riwayat hidup Saidatina Khadijah Binti Khuwailid secara ringkas -Guru menyebutkan sifat peribadi Saidatina Khadijah Binti Khuwailid -Guru menjelaskan sumbangan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid dalam perkembangan Islam - Guru menceritakan tindakan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid menenangkan Rasulullah selepas menerima wahyu yang pertama | TAJUK: Saidatina Khadijah Binti Khuwailid |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat dermawan Saidatina Khadijah. |
ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Saidatina Khadijah. ARAS 2: Menceritakan peranan Saidatina Khadijah dalam menegakkan Islam bersama-sama Rasulullah s.a.w. ARAS 3: Menghuraikan ciri-ciri keistimewaan Saidatina Khadijah. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 31/08/2010 (SELASA) |
MASA: 10.50 – 12.00 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: - | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: - Cuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 31/08/2010 (SELASA) |
MASA: 2.30 – 3.30 | BAHAGIAN: |
AKTIVITI: - | TAJUK: |
BBM: - | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: - Cuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 01/09/2010 (RABU) |
MASA: 10.50 – 12.00 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Beristinjak |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 01/09/2010 (RABU) |
MASA: 1.15 – 2.15 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa -Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan -Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat | TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136) |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh. |
ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas. ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul. ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Tajuk tidak sempat dihabiskan, tajuk akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN: 1I/1J | TARIKH: 01/09/2010 (RABU) |
MASA: 3.00 – 4.00 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan riwayat hidup Saidatina Khadijah Binti Khuwailid secara ringkas -Guru menyebutkan sifat peribadi Saidatina Khadijah Binti Khuwailid -Guru menjelaskan sumbangan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid dalam perkembangan Islam - Guru menceritakan tindakan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid menenangkan Rasulullah selepas menerima wahyu yang pertama | TAJUK: Saidatina Khadijah Binti Khuwailid |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat dermawan Saidatina Khadijah. |
ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Saidatina Khadijah. ARAS 2: Menceritakan peranan Saidatina Khadijah dalam menegakkan Islam bersama-sama Rasulullah s.a.w. ARAS 3: Menghuraikan ciri-ciri keistimewaan Saidatina Khadijah. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan agak baik. Perhatian pelajar terhadap pembelajaran agak lancar. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 10.50 – 12.00 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 45% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 1.15 – 2.15 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: -Wakil pelajar membacakan Surah Al-Baqarah Ayat 256 -Guru menerangkan tentang maksud Surah Al-Baqarah Ayat 256 secara ringkas - Guru menerangkan maksud taghut serta contoh amalan taghut dan kesan-kesan buruk amalan taghut -Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah -Guru menyatakan tentang ciri mukmin yang berpegang dengan agama Allah -Guru menerangkan pendekatan dakwah yang berkesan | TAJUK: Berpegang Teguh Dengan Agama Allah S.W.T (Surah Al-Baqarah Ayat 256) |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menambahkan amalan kebajikan |
ARAS 1: Menyatakan konsep taghut. ARAS 2: Menjelaskan kebenaran Islam dan keburukan apabila tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar. ARAS 3: Menerangkan tanggungjawab berdakwah. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.30 – 3.30 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa -Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan -Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat | TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136) |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh. |
ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas. ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul. ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 03/09/2010 (JUMAAT) |
MASA: 3.30 – 4.20 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: - Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136 - Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa -Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan -Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat | TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136) |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh. |
ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas. ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul. ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Tajuk dapat dihabiskan. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 03/09/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.20 – 5.10 | BAHAGIAN: Kefahaman Ayat |
AKTIVITI: -Wakil pelajar membacakan Surah Al-Baqarah Ayat 256 -Guru menerangkan tentang maksud Surah Al-Baqarah Ayat 256 secara ringkas - Guru menerangkan maksud taghut serta contoh amalan taghut dan kesan-kesan buruk amalan taghut -Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah -Guru menyatakan tentang ciri mukmin yang berpegang dengan agama Allah -Guru menerangkan pendekatan dakwah yang berkesan | TAJUK: Berpegang Teguh Dengan Agama Allah S.W.T (Surah Al-Baqarah Ayat 256)
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menambahkan amalan kebajikan |
ARAS 1: Menyatakan konsep taghut. ARAS 2: Menjelaskan kebenaran Islam dan keburukan apabila tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar. ARAS 3: Menerangkan tanggungjawab berdakwah. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan agak lancar. Walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang membuat bising. Guru member amaran kepada pelajar yang terbabit. |
Friday, 3 September 2010
Minggu Ketiga Puluh Lima
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Untuk makluman dan tindakan, cikgu seharusnya menyatakan sejauhmanakah objektif p&p sudah tercapai dalam bahagian Refleksi.
ReplyDeleteTerima kasih kerana berusaha menghantar RPH.
htchong