Friday, 3 September 2010

Minggu Ketiga Puluh Lima

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 30/08/2010 (ISNIN)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN:1E/1F

TARIKH:30/08/2010 (ISNIN)

MASA: 3.00 – 4.00

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan riwayat hidup Saidatina Khadijah Binti Khuwailid secara ringkas

-Guru menyebutkan sifat peribadi Saidatina Khadijah Binti Khuwailid

-Guru menjelaskan sumbangan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid dalam perkembangan Islam

- Guru menceritakan tindakan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid menenangkan Rasulullah selepas menerima wahyu yang pertama

TAJUK: Saidatina Khadijah Binti Khuwailid

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat dermawan Saidatina Khadijah.

ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Saidatina Khadijah.

ARAS 2: Menceritakan peranan Saidatina Khadijah dalam menegakkan Islam bersama-sama Rasulullah s.a.w.

ARAS 3: Menghuraikan ciri-ciri keistimewaan Saidatina Khadijah.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 31/08/2010 (SELASA)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

-

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- Cuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan

TINGKATAN: 2G/2H

TARIKH: 31/08/2010 (SELASA)

MASA: 2.30 – 3.30

BAHAGIAN:

AKTIVITI:

-

TAJUK:

BBM:

-

NILAI ISLAM HADHARI:

ARAS 1:

ARAS 2:

ARAS 3:

REFLEKSI KENDIRI:

- Cuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan

TINGKATAN:1F/1E

TARIKH: 01/09/2010 (RABU)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Beristinjak

BBM:

- Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 2A/2B/2C

TARIKH: 01/09/2010 (RABU)

MASA: 1.15 – 2.15

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa

-Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan

-Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat

TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136)

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul.

ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Tajuk tidak sempat dihabiskan, tajuk akan disambung pada kelas akan datang.

TINGKATAN: 1I/1J

TARIKH: 01/09/2010 (RABU)

MASA: 3.00 – 4.00

BAHAGIAN: Sirah

AKTIVITI:

-Guru menerangkan riwayat hidup Saidatina Khadijah Binti Khuwailid secara ringkas

-Guru menyebutkan sifat peribadi Saidatina Khadijah Binti Khuwailid

-Guru menjelaskan sumbangan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid dalam perkembangan Islam

- Guru menceritakan tindakan Saidatina Khadijah Binti Khuwailid menenangkan Rasulullah selepas menerima wahyu yang pertama

TAJUK: Saidatina Khadijah Binti Khuwailid

BBM:

- Buku Teks

- Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani sifat dermawan Saidatina Khadijah.

ARAS 1: Memahami riwayat hidup dan peribadi Saidatina Khadijah.

ARAS 2: Menceritakan peranan Saidatina Khadijah dalam menegakkan Islam bersama-sama Rasulullah s.a.w.

ARAS 3: Menghuraikan ciri-ciri keistimewaan Saidatina Khadijah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan agak baik. Perhatian pelajar terhadap pembelajaran agak lancar.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 10.50 – 12.00

BAHAGIAN: PAFA

AKTIVITI:

- Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar

- Guru menyoal soalan yang berkaitan

- Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal

TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat

BBM:

-Buku Rujukan PAFA

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan

ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul

ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan

ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 45% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka.

TINGKATAN: 1F/1E

TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 1.15 – 2.15

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

-Wakil pelajar membacakan Surah Al-Baqarah Ayat 256

-Guru menerangkan tentang maksud Surah Al-Baqarah Ayat 256 secara ringkas

- Guru menerangkan maksud taghut serta contoh amalan taghut dan kesan-kesan buruk amalan taghut

-Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah

-Guru menyatakan tentang ciri mukmin yang berpegang dengan agama Allah

-Guru menerangkan pendekatan dakwah yang berkesan

TAJUK: Berpegang Teguh Dengan Agama Allah S.W.T (Surah Al-Baqarah Ayat 256)

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menambahkan amalan kebajikan

ARAS 1: Menyatakan konsep taghut.

ARAS 2: Menjelaskan kebenaran Islam dan keburukan apabila tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar.

ARAS 3: Menerangkan tanggungjawab berdakwah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2G/2H

TARIKH: 02/09/2010 (KHAMIS)

MASA: 2.30 – 3.30

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa

-Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan

-Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat

TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136)

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul.

ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik.

TINGKATAN:2A/2B/2C

TARIKH: 03/09/2010 (JUMAAT)

MASA: 3.30 – 4.20

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

- Wakil pelajar membacakan Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan secara ringkas maksud Surah Ali Imran Ayat 133-136

- Guru menerangkan tentang sifat orang bertakwa

-Guru menjelaskan tentang cara bertaubat dari segi niat, ucapan dan tindakan

-Guru menyatakan tentang kesan taubat dan ganjaran kepada orang yang bertaubat

TAJUK: Segera Bertaubat dan Beristighfar (Surah Ali Imran Ayat 133-136)

BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Memohon keampunan daripada Allah Taala terhadap dosa atau kesalahan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

ARAS 1: Menyatakan ciri-ciri orang yang bertaqwa berdasarkan ayat secara ringkas.

ARAS 2: Menyatakan konsep taubat dengan betul.

ARAS 3: Menerangkan kesan mengamalkan taubat dan ganjarannya secara ringkas.

REFLEKSI KENDIRI:

-Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. Tajuk dapat dihabiskan.

TINGKATAN:1I/1J

TARIKH: 03/09/2010 (JUMAAT)

MASA: 4.20 – 5.10

BAHAGIAN: Kefahaman Ayat

AKTIVITI:

-Wakil pelajar membacakan Surah Al-Baqarah Ayat 256

-Guru menerangkan tentang maksud Surah Al-Baqarah Ayat 256 secara ringkas

- Guru menerangkan maksud taghut serta contoh amalan taghut dan kesan-kesan buruk amalan taghut

-Guru menjelaskan hikmah berpegang kepada agama Allah

-Guru menyatakan tentang ciri mukmin yang berpegang dengan agama Allah

-Guru menerangkan pendekatan dakwah yang berkesan

TAJUK: Berpegang Teguh Dengan Agama Allah S.W.T (Surah Al-Baqarah Ayat 256)


BBM:

-Buku Teks

-Buku Rujukan

NILAI ISLAM HADHARI: Menambahkan amalan kebajikan

ARAS 1: Menyatakan konsep taghut.

ARAS 2: Menjelaskan kebenaran Islam dan keburukan apabila tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar.

ARAS 3: Menerangkan tanggungjawab berdakwah.

REFLEKSI KENDIRI:

-Sesi pembelajaran berjalan agak lancar. Walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang membuat bising. Guru member amaran kepada pelajar yang terbabit.

1 comment:

  1. Untuk makluman dan tindakan, cikgu seharusnya menyatakan sejauhmanakah objektif p&p sudah tercapai dalam bahagian Refleksi.

    Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH.

    htchong

    ReplyDelete