TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 03/05/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Mandi Wajib |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 55% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:03/05/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang dua peringkat dakwah yang Rasulullah lakukan -Guru menceritakan peristiwa yang berkaitan dengan dakwah Rasulullah secara rahsia dan terangan -Guru menjelaskan hikmah strategi dakwah Rasulullah | TAJUK: Strategi Perjuangan Rasulullah di Mekah |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Memahami bahawa perjuangan Rasulullah s.a.w. di Mekah ialah untuk menyampaikan akidah yang betul. ARAS 2: Memahami faktor-faktor yang mendorong kecekalan Rasulullah s.a.w. ARAS 3: Menjelaskan kecekalan Rasulullah s.a.w. dalam perjuangan mengembangkan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Tajuk tidak sempat dihabiskan. Tajuk akan disambung pada kelas yang akan datang. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 04/05/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas kurang berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa orang pelajar yang bermain dan membuat bising sehingga menyebabkan gangguan. Sebanyak 90% orang pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH:04/05/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: -Guru meminta pelajar menerangkan cara mereka beradab dengan ibu bapa di rumah -Guru menjelaskan tentang maksud beradab dengan ibu bapa -Pelajar berbincang tentang akibat derhaka kepada ibu bapa -Guru menerangkan tentang tanggungjawab anak kepada ibu bapa semasa hidup dan selepas meninggal dunia | TAJUK: Adab Kepada Ibu Bapa |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Taat semua perintah ibubapa yang tidak bertentangan dengan perintah Allah S.W.T. |
ARAS 1: Menyatakan maksud adab kepada ibu bapa. ARAS 2: Menerangkan sebab-sebab wajib menghormati ibubapa. ARAS 3: Menghuraikan hikmah menghormati ibubapa. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Tajuk tidak sempat dihabiskan dan akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:04/05/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Pelajar menerangkan biodata Saidina Ali -Guru menceritakan tentang pengorbanan yang dilakukan oleh Saidina Ali demi Islam -Guru menerangkan tentang jasa Saidina Ali dalam pengembangan agama Islam | TAJUK: Saidina Ali Bin Abu Talib pemuda yang berani |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Ali bin Abu Talib secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Ali bin Abu Talib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Ali bin Abu Talib. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 05/05/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 85% orang pelajar yang telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 05/05/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Pelajar menerangkan biodata Saidina Ali -Guru menceritakan tentang pengorbanan yang dilakukan oleh Saidina Ali demi Islam -Guru menerangkan tentang jasa Saidina Ali dalam pengembangan agama Islam | TAJUK: Saidina Ali bin Abu Talib Pemuda Yang Berani |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Ali bin Abu Talib secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Ali bin Abu Talib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Ali bin Abu Talib. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:06/05/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan dan Iqamah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 60% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 06/05/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: -Guru meminta pelajar menerangkan cara mereka beradab dengan ibu bapa di rumah -Guru menjelaskan tentang maksud beradab dengan ibu bapa -Pelajar berbincang tentang akibat derhaka kepada ibu bapa -Guru menerangkan tentang tanggungjawab anak kepada ibu bapa semasa hidup dan selepas meninggal dunia | TAJUK: Adab kepada Ibu Bapa |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan maksud adab kepada ibu bapa. ARAS 2: Menerangkan sebab-sebab wajib menghormati ibubapa. ARAS 3: Menghuraikan hikmah menghormati ibubapa. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 06/05/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Pelajar mengimbas kembali tentang pelajaran lepas . -Guru menjelaskan tentang maksud al-Adlu -Perbincangan dalam kumpulan tentang ciri-ciri orang yang adil -Guru menerangkan tentang akibat tidak berlaku adil | TAJUK: Al-Adlu |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengakui kekuasaan Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Adlu, dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 2: Menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Adil ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beriman dengan al-Adlu | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:07/05/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Pelajar mengimbas kembali tentang pelajaran lepas . -Guru menjelaskan tentang maksud al-Adlu -Perbincangan dalam kumpulan tentang ciri-ciri orang yang adil -Guru menerangkan tentang akibat tidak berlaku adil | TAJUK: Al-Adlu |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengakui kekuasaan Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Adlu, dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 2: Menjelaskan ciri-ciri orang yang bersifat Adil ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beriman dengan al-Adlu | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 07/05/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan tentang dua peringkat dakwah yang Rasulullah lakukan -Guru menceritakan peristiwa yang berkaitan dengan dakwah Rasulullah secara rahsia dan terangan -Guru menjelaskan hikmah strategi dakwah Rasulullah | TAJUK: Strategi Perjuangan Rasulullah di Mekah
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Memahami bahawa perjuangan Rasulullah s.a.w. di Mekah ialah untuk menyampaikan akidah yang betul. ARAS 2: Memahami faktor-faktor yang mendorong kecekalan Rasulullah s.a.w.. ARAS 3: Menjelaskan kecekalan Rasulullah s.a.w. dalam perjuangan mengembangkan Islam. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. |
Sunday, 16 May 2010
Minggu Kelapan Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment