TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 19/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Cara Mandi Wajib |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH:19/04/2010 (ISNIN) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan kembali secara ringkas tentang maksud bersuci dan najis -Guru menjelaskan tentang 3 jenis pembahagian najis iaitu najis mukhaffafah, mutawasitah, dan mughallazah -Guru menjelaskan tentang cara mensucikan 3 jenis najis yang tersebut | TAJUK: Bersuci daripada Najis |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga kebersihan diri, pakaian dan persekitaran. |
ARAS 1: Menyatakan pengertian najis dan bahagian-bahagiannya iaitu mukhaffafah, mutawassitah dan mughallazah. ARAS 2: Membezakan jenis-jenis najis dan cara menyucikannya. ARAS 3: Menunjuk cara menyuci najis. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 20/04/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas kurang berjalan dengan lancar. Terdapat beberapa orang pelajar yang bermain dan membuat bising sehingga menyebabkan gangguan. Sebanyak 90% orang pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH:20/04/2010 (SELASA) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan kembali secara ringkas tentang maksud bersuci dan najis -Guru menjelaskan tentang 3 jenis pembahagian najis iaitu najis mukhaffafah, mutawasitah, dan mughallazah -Guru menjelaskan tentang cara mensucikan 3 jenis najis yang tersebut | TAJUK: Bersuci daripada Najis |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga kebersihan diri, pakaian dan persekitaran. |
ARAS 1: Menyatakan pengertian najis dan bahagian-bahagiannya iaitu mukhaffafah, mutawassitah dan mughallazah. ARAS 2: Membezakan jenis-jenis najis dan cara menyucikannya. ARAS 3: Menunjuk cara menyuci najis. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:20/04/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan secara umum tentang orang-orang yang diharuskan berbuka puasa -Guru menjelaskan tentang pengertian qada', fidyah dan kifarah -Pelajar berbincang tentang hikmah diharuskan berbuka puasa | TAJUK: Golongan yang harus berbuka puasa |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dengan nikmat Allah Taala |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsah puasa dengan betul. ARAS 2: Menyenaraikan golongan yang harus berbuka. ARAS 3: Menerangkan hikmah diharuskan berbuka puasa. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Walaubagaimanapun tajuk tidak sempat dihabiskan. Tajuk akan disambung pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 21/04/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Rukun Iman |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 85% orang pelajar yang telah memperdengarkan hafalan mereka kepada guru. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 21/04/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan secara umum tentang orang-orang yang diharuskan berbuka puasa -Guru menjelaskan tentang pengertian qada', fidyah dan kifarah -Pelajar berbincang tentang hikmah diharuskan berbuka puasa | TAJUK: Golongan yang diharuskan berbuka |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Bersyukur dengan nikmat Allah Taala |
ARAS 1: Menyatakan pengertian rukhsah puasa dengan betul. ARAS 2: Menyenaraikan golongan yang harus berbuka. ARAS 3: Menerangkan hikmah diharuskan berbuka puasa. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:22/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.00 – 12.40 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan dan Iqamah |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. Sebanyak 50% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 22/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Pelajar mengimbas tentang pelajaran lepasmengenai maksud bersuci -Guru menjelaskan tentang cara bersuci menggunakan bahan selain daripada air -Guru menjelaskan tentang bahan yang haram dan tidak dibenarkan dalam beristinjak | TAJUK: Istinjak |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan -Papan putih | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: Menjelaskan tatacara beristinjak dengan menggunakan alat-alat istinjak secara khusus. ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beristinjak. | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 22/04/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Pelajar mengimbas kembali tentang pelajaran lepas . -Guru menjelaskan tentang maksud al-hakim dan al-alim -Perbincangan dalam kumpulan tentang perbezaan ilmu Allah Taala dengan ilmu manusia. | TAJUK: Al-Hakim dan Al-Alim |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengakui kekuasaan Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Hakim, dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 2: Membanding beza ilmu Allah Taala dengan ilmu manusia. ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beriman dengan al-Hakim dan al-Alim | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH:23/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: -Pelajar mengimbas kembali tentang pelajaran lepas . -Guru menjelaskan tentang maksud al-hakim dan al-alim -Perbincangan dalam kumpulan tentang perbezaan ilmu Allah Taala dengan ilmu manusia. | TAJUK: Al-Hakin dan Al-Alim |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengakui kekuasaan Allah |
ARAS 1: Menyatakan pengertian al-Hakim, dalil dan kesan beriman denganNya. ARAS 2: Membanding beza ilmu Allah Taala dengan ilmu manusia. ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beriman dengan al-Hakim dan al-Alim | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 23/04/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: - Pelajar mengimbas tentang pelajaran lepasmengenai maksud bersuci -Guru menjelaskan tentang cara bersuci menggunakan bahan selain daripada air -Guru menjelaskan tentang bahan yang haram dan tidak dibenarkan dalam beristinjak | TAJUK: Istinjak
|
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga kebersihan diri, pakaian dan persekitaran. |
ARAS 1: Memahami pengertian istinjak. ARAS 2: Menjelaskan tatacara beristinjak dengan menggunakan alat-alat istinjak secara khusus. ARAS 3: Menerangkan kesan dan hikmah beristinjak. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan baik. |
Monday, 3 May 2010
Minggu Keenam Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment