,TINGKATAN: 3A/3B/3C | TARIKH: 04/04/2011 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Ihsan |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Baki 60% lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:04/04/2011 (ISNIN) |
MASA: 12.50 – 2.00 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib -Guru menceritakan tentang pengIslaman Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib -Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib - Guru menyatakan sifat peribadi dan pengajaran mencontohi sifat Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib | TAJUK: Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib Pahlawan Terbilang |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu dan sirahnya |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib . | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan pendapat tentang riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib. Sebanyak 70% pelajar dapat memahami tajuk ini, dan 30% lagi kurang memahami tajuk ini. Guru akan memberikan latihan pengukuhan dan penerangan semula kepada pelajar terbabit. | |
TINGKATAN:2E/2F | TARIKH: 04/04/2011 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Sirah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang riwayat dan biodata Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib -Guru menceritakan tentang pengIslaman Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib -Guru menjelaskan tentang jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib - Guru menyatakan sifat peribadi dan pengajaran mencontohi sifat Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib | TAJUK: Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib Pahlawan Terbilang |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Memelihara Akidah |
ARAS 1: Menceritakan riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 2: Menerangkan sifat peribadi Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib secara ringkas. ARAS 3: Menerangkan jasa dan sumbangan Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib . | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memberikan pendapat tentang riwayat hidup Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk ini dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 05/04/2011 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: Pafa |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mandi Wajib |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian kecil lagi pelajar akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH:05/04/2011(SELASA) |
MASA: 2.00– 3.10 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: : - Guru menjelaskan konsep bekerja dalam Islam - Guru menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas - Guru menyatakan ciri-ciri petugas yang baik dalam pekerjaan - Guru menyebutkan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas | TAJUK: Adab Menjalankan Tugas |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengamalkan sikap dedikasi dalam bertugas |
ARAS 1: Menyatakan konsep bekerja dalam Islam. ARAS 2: Menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas. ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Rata-rata pelajar dapat memahami tajuk dengan baik, sebilangan kecil pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih untuk menambah kefahaman mereka. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH: 05/04/2011 (SELASA) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: - Guru menjelaskan konsep bekerja dalam Islam - Guru menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas - Guru menyatakan ciri-ciri petugas yang baik dalam pekerjaan - Guru menyebutkan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas | TAJUK: Adab Menjalankan Tugas |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Mengamalkan sikap dedikasi dalam bertugas |
ARAS 1: Menyatakan konsep bekerja dalam Islam. ARAS 2: Menerangkan adab-adab ketika menjalankan tugas. ARAS 3: Menjelaskan akibat tidak bertanggungjawab semasa bertugas. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan. | |
TINGKATAN: 3E/3F | TARIKH: 06/04/2011 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Ihsan |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 40% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian pelajar lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH:06/04/2011 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang adab ketika masuk, berada didalam masjid dan ketika keluar masjid -Guru menjelaskan fungsi masjid dan surau -Guru menyatakan kelebihan menjaga adab di masjid atau surau - Guru meminta pelajar memberikan pendapat tentang implikasi amalan negatif di masjid atau surau | TAJUK: Memelihara Kesucian Masjid dan Surau |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa membaca doa ketika masuk dan keluar dari masjid. |
ARAS 1: ARAS 2: Menjelaskan fungsi masjid dan surau. ARAS 3: Menyenaraikan implikasi amalan negatif di masjid atau surau | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan penerangan tambahan bagi sebilanagn kecil pelajar yang kurang memahami tajuk ini. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan .
| |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 07/04/2011 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Mandi Wajib |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 30% pelajar telah memperdengarkan hafalan kepada guru. Sebahagian pelajar lagi akan berbuat demikian pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN: 2E/2F | TARIKH: 07/04/2011 (KHAMIS) |
MASA: 12.50 – 2.00 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang adab ketika masuk, berada didalam masjid dan ketika keluar masjid -Guru menjelaskan fungsi masjid dan surau -Guru menyatakan kelebihan menjaga adab di masjid atau surau - Guru meminta pelajar memberikan pendapat tentang implikasi amalan negatif di masjid atau surau | TAJUK: Memelihara Kesucian Masjid dan Surau |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa membaca doa ketika masuk dan keluar dari masjid. |
ARAS 1: ARAS 2: Menjelaskan fungsi masjid dan surau. ARAS 3: Menyenaraikan implikasi amalan negatif di masjid atau surau | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya pelajar dapat memahami tajuk dengan baik. Guru memberikan soalan latihan sebagai pengukuhan . | |
TINGKATAN:3A/3B/3C | TARIKH:07/04/2011(KHAMIS) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud kematian dan alam barzakh - Guru menjelaskan hukum beriman dengan alam barzakh - Guru menyatakan amalan menghadapi mati - Guru menyebutkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh | TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat Unit 1: Kematian dan Alam barzakh Satu Kepastian |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa bersedia menghadapi ujian Allah. |
ARAS 1: Menyatakan maksud kematian dan alam barzakh. ARAS 2: Menyebutkan hukum beriman dengan alam barzakh. ARAS 3: Menerangkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh . | |
REFLEKSI KENDIRI: Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang 80% pelajar dapat memahami tajuk ini. Pelajar dapat menerangkan semula maksud kematian dan alam barzakh. 20% lagi pelajar akan diberi latihan tambahan dan penerangan semula pada kelas akan datang. | |
TINGKATAN:3E/3F | TARIKH: 08/04/2011 (JUMAAT) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Akidah |
AKTIVITI: - Guru menerangkan maksud kematian dan alam barzakh - Guru menjelaskan hukum beriman dengan alam barzakh - Guru menyatakan amalan menghadapi mati - Guru menyebutkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh | TAJUK: Beriman Kepada Hari Akhirat Unit 1: Kematian dan Alam barzakh Satu Kepastian |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Sentiasa bersedia menghadapi ujian Allah. |
ARAS 1: Menyatakan maksud kematian dan alam barzakh. ARAS 2: Menyebutkan hukum beriman dengan alam barzakh. ARAS 3: Menerangkan hikmah mengingati mati dan alam barzakh . | |
REFLEKSI KENDIRI: Kelas berjalan dengan lancar. Lebih kurang 70% pelajar dapat memahami tajuk ini. Pelajar dapat menerangkan semula maksud maksum dan mukjizat. 30% lagi pelajar akan diberi latihan tambahan dan penerangan semula pada kelas akan datang. |
Friday, 29 April 2011
Minggu Ketiga Belas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment