TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 18/10/2010 (ISNIN) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN:1E/1F | TARIKH:18/10/2010 (ISNIN) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang maksud makmum -Guru menjelaskan adab masuk ke masjid dan berada di masjid - Guru menerangkan adab solat jumaat -Guru menerangkan adab semasa, dan selepas solat Jumaat - Guru menyebutkan kelebihan adab solat Jumaat | TAJUK: Adab Makmum Solat Jumaat |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Menyatakan hari Jumaat adalah penghulu segala hari. ARAS 2: Menjelaskan adab-adab makmum sebelum, semasa dan selepas solat Jumaat. ARAS 3: Menghuraikan kelebihan adab makmum sebelum, semasa dan selepas solat Jumaat. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan secara umum adab di masjid dan adab solat jumaat. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 19/10/2010 (SELASA) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Beristinjak |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2G/2H | TARIKH: 19/10/2010 (SELASA) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: Ulangkaji |
AKTIVITI: - Berbincang tajuk-tajuk terpilih yang masuk dalam peperiksaan akhir tahun - Guru memberi penekanan kepada topik yang penting -Pelajar membuat latihan pengukuhan | TAJUK: Tilawah, Hadis, Akidah dan Hafazan |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: -Kelas berjalan dengan baik dan lancar. Tajuk-tajuk terpilih dapat dibincang dengan baik. | |
TINGKATAN:1F/1E | TARIKH: 20/10/2010 (RABU) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Beristinjak |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberikan kerjasama yang baik. | |
TINGKATAN: 2A/2B/2C | TARIKH: 20/10/2010 (RABU) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ulangkaji |
AKTIVITI: -Berbincang tajuk-tajuk terpilih yang masuk dalam peperiksaan akhir tahun - Guru memberi penekanan kepada topik yang penting -Pelajar membuat latihan pengukuhan | TAJUK: Tilawah, Hadis, Akidah dan Hafazan |
BBM: - Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: ARAS 2: ARAS 3: | |
REFLEKSI KENDIRI: -Sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Tajuk-tajuk terpilih dapat dibincang dengan baik. | |
TINGKATAN: 1I/1J | TARIKH: 20/10/2010 (RABU) |
MASA: 4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang maksud makmum -Guru menjelaskan adab masuk ke masjid dan berada di masjid - Guru menerangkan adab solat jumaat -Guru menerangkan adab semasa, dan selepas solat Jumaat - Guru menyebutkan kelebihan adab solat Jumaat | TAJUK: Adab Makmum Solat Jumaat |
BBM: - Buku Teks - Buku Rujukan | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga adab semasa berada di masjid. |
ARAS 1: Menyatakan hari Jumaat adalah penghulu segala hari. ARAS 2: Menjelaskan adab-adab makmum sebelum, semasa dan selepas solat Jumaat. ARAS 3: Menghuraikan kelebihan adab makmum sebelum, semasa dan selepas solat Jumaat. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat menyebutkan secara umum adab di masjid dan adab solat jumaat. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 21/10/2010 (KHAMIS) |
MASA: 11.30 – 12.30 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Amali Solat Fardu |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 80% pelajar telah melaksanakan amali solat fardu. | |
TINGKATAN: 1F/1E | TARIKH: 21/10/2010 (KHAMIS) |
MASA: 2.00 – 3.10 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang konsep solat sunat tahiyyatul masjid -Guru membacakan niat solat tahiyyatul masjid dan cara melaksanakannya - Guru menerangkan tentang konsep solat sunat Rawatib -Guru membacakan niat solat sunat Rawatib - Guru menyebutkan bahagian-bahagian solat sunat Rawatib -Guru menyebutkan hikmah solat sunat Rawatib | TAJUK: Solat Sunat Tahiyyatul Masjid dan Solat Sunat Rawatib |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan - Gambar | NILAI ISLAM HADHARI: |
ARAS 1: Memahami pengertian solat sunat rawatib dan solat sunat tahyatul masjid. ARAS 2: Menyenaraikan solat sunat rawatib qabliah dan ba'diah. ARAS 3: Menerangkan hikmah solat sunat. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat membezakan antara solat sunat Tahiyyatul Masjid dan solat sunat Rawatib. | |
TINGKATAN:2G/2H | TARIKH: 21/10/2010 (KHAMIS) |
MASA: 3.25 – 4.35 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Azan, Iqamat, Jawapannya dan Doa Selepas Azan dan Iqamat |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 90% pelajar telah memperdengarkan hafalan mereka. | |
TINGKATAN:2A/2B/2C | TARIKH: 22/10/2010 (JUMAAT) |
MASA:4.00 – 5.10 | BAHAGIAN: PAFA |
AKTIVITI: - Guru menerangkan secara ringkas tentang bahagian yang perlu diingati pelajar - Guru menyoal soalan yang berkaitan - Pelajar menjawab dan menunjukkan bahagian yang telah dihafal | TAJUK: Amali Solat Fardu |
BBM: -Buku Rujukan PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan Ilmu Pengetahuan |
ARAS 1: Menjawab soalan dengan betul ARAS 2: Memperdengarkan bacaan yang telah ditentukan ARAS 3: Melakukan amalan yang ditentukan | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar. Sebanyak 90% pelajar telah melaksanakan amali solat fardu. | |
TINGKATAN:1I/1J | TARIKH: 22/10/2010 (JUMAAT) |
MASA: 5.10 – 6.20 | BAHAGIAN: Ibadah |
AKTIVITI: -Guru menerangkan tentang konsep solat sunat tahiyyatul masjid -Guru membacakan niat solat tahiyyatul masjid dan cara melaksanakannya - Guru menerangkan tentang konsep solat sunat Rawatib -Guru membacakan niat solat sunat Rawatib - Guru menyebutkan bahagian-bahagian solat sunat Rawatib -Guru menyebutkan hikmah solat sunat Rawatib | TAJUK: Solat Sunat Tahiyyatul Masjid dan Solat Sunat Rawatib |
BBM: -Buku Teks -Buku Rujukan -Gambar | NILAI ISLAM HADHARI: Melakukan solat sunat rawatib dan solat sunat tahiyyatul masjid. |
ARAS 1: Memahami pengertian solat sunat rawatib dan solat sunat tahyatul masjid. ARAS 2: Menyenaraikan solat sunat rawatib qabliah dan ba'diah. ARAS 3: Menerangkan hikmah solat sunat. | |
REFLEKSI KENDIRI: - Kelas berjalan dengan lancar, semua pelajar memberikan kerjasama yang baik. Pelajar dapat membezakan antara solat sunat Tahiyyatul Masjid dan solat sunat Rawatib. |
Saturday, 23 October 2010
Minggu Keempat Puluh Dua
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Terima kasih. Penyiadaan RPH yang cukup komprehensif. Aktivi dapat dipelbagaikan, syabas! Cuma, bahagian refleksi, jika dapat menyatakan peratus pencapaian P&P ianya akan menjadi lebih sempurna. Masa masih panjang dan kita akan lihat kemajuan di masa akan datang.
ReplyDelete